Introverte leerlingen

introverte leerlingen

Aan het eind van mijn lesdag evalueer ik altijd voor mezelf hoe de dag is verlopen. Wat ging goed, wat kon beter, wat wil ik morgen of volgende week oppakken. Ook denk ik na over mijn leerlingen en regelmatig bedenk ik dat ik (ondanks mijn goede wil) niet alle leerlingen echt heb gezien. Met name die introverte leerlingen, de (niet onaardig bedoeld) stille willy’s in de klas die goed mee doen met je les, braaf alle opdrachten maken maar weinig tot niet je aandacht vragen. Ik voel me op zo’n moment te kort schieten. Wat kan ik doen om hen tegemoet te komen? Ook zij verdienen mijn aandacht. 

Sociaal emotionele ontwikkeling

In het onderwijs besteden we veel aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. We hebben aandacht voor de sociale vaardigheden van een leerling en besteden hier in onze groepsvorming en SOVA lessen veel aandacht aan. In elke klas zitten extraverte en introverte leerlingen, en heel veel gradaties daar tussen in. We hebben vaak vooral oog voor de extraverte, drukke, aanwezige leerling. Introverte leerlingen worden soms over het hoofd gezien. Introverte leerlingen krijgen niet alleen nog weinig aandacht, zij hebben ook te maken met een hoop misverstanden over hoe hun persoonlijkheid werkt. Teruggetrokken zijn, bescheidenheid en bedachtzaamheid worden tegenwoordig vaak als verbeterpunten gezien, terwijl in deze eigenschappen juist zoveel kracht zit.

De introverte leerling versus de extraverte leerling

Wist je dat dat de hersens van introverte mensen en extraverte mensen sterk verschillen? Dit komt door de werking van de hersenen en het heeft te maken met twee dingen: energie en of je naar binnen gericht bent of naar buiten gericht bent. Extraverte leerlingen hebben veel dopamine nodig om een fijn gevoel te ervaren. Zij gaan dus (on)bewust op zoek naar veel prikkels. Introverte leerlingen hebben maar een klein beetje dopamine nodig om zich prettig te voelen. Dit krijgen ze bijvoorbeeld al als ze lekker een boek aan het lezen zijn of heerlijk aan het kleuren/tekenen zijn. Teveel dopamine zorgt bij hen voor een moe en overweldigd gevoel. 
Introverte leerlingen zijn meer bezig met innerlijke beleving en gedachten. Extraverte leerlingen zijn meer gericht op wat er om hen heen afspeelt.  

Help jezelf je introverte leerlingen te zien en te helpen 

  1. Weet dat niet elke leerling evenveel behoefte heeft aan aandacht. Kijk naar het aantal groepsactiviteiten op je programma en kijk of er de mogelijkheid is om een rol te vervullen waardoor de leerling minder energie kwijt is. 
  2. Zorg voor voldoende variatie in presentatie- en schrijfopdrachten. Introverte leerlingen schrijven en tekenen liever dan dat ze praten.
  3. Laat jouw leerlingen onderzoeken! Vaak vinden introverte leerlingen het erg leuk om onderzoek te mogen doen en een lapbook of een mindamp te mogen maken.
  4. Zorg voor voldoende stiltemomenten. Veel in groepjes werken met een scala aan geluiden in de klas werkt ontzettend vermoeiend. Zorg dat er ook voldoende momenten zijn waarop leerlingen in stilte en alleen moeten werken.
  5. Denktijd. Zorg niet alleen voor voldoende denktijd om gedachten te formuleren, maar ook tijd om te reageren.
  6. Observeer je introverte leerlingen om te kijken of ze tevreden zijn. Sommige kinderen vinden het heerlijk om alleen te werken of lekker aan hun tafel te tekenen in plaats van in een groepje met de lego te spelen.
  7. Vraag jouw introverte leerlingen wat zij fijn vinden en wat jij voor hen kunt betekenen. Introverte leerlingen weten heel goed hoe zij het beste kunnen werken om hun energie goed te kunnen verdelen over de dag. Ga in gesprek en je zult versteld staan over hun ideeën.  

Deze blog is tot stand gekomen met hulp van Shirin van de website Introvertel.nl Zij heeft veel kennis over introverte mensen. Ik beveel haar website van harte aan! 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.