Als je terugdenkt aan school, herinner je je vast die klasgenoten waar school zo makkelijk voor leek. Ze leerden amper voor een toets en haalden weer een mooi cijfer. Of misschien was jij wel een van deze leerlingen. Het probleem is dat niet iedereen zo snel, makkelijk of op dezelfde manier leert. Daarom is het belangrijk om verschillende leerstrategieën te hebben om je huiswerk goed te kunnen maken, leren en plannen.
Wat zijn leerstrategieën?
Leerstrategieën zijn de manieren die we gebruiken om te leren. Deze kunnen variëren van technieken om de informatie op lange termijn vast te houden tot betere manieren om te leren voor de toets. Door deze leerstrategieën in jouw lessen te integreren leer je jouw leerlingen deze in te zetten en er een gewoonte van te maken om leerstrategieën te gebruiken.
Spaced Practice
De spanningsboog van iedereen is anders, maar het is bewezen dat je na verloop van tijd meer vasthoudt als je je leerproces onderbreekt. Het is beter om 3x 20 minuten te leren dan 1x een uur. Door het verspreiden van de lesstof in de tijd dwing je je hersenen als het ware om actief informatie uit het langetermijngeheugen op te halen. Je versterkt op deze manier de verbinding tussen de neuronen in je hersenen. Lang achter elkaar leren heeft maar weinig zin. Je geheugen kan maar een beperkte hoeveelheid informatie achter elkaar aan. Leer je meer, dan ga je andere dingen die je eerder hebt geleerd weer vergeten. In mijn klas besteed ik dagelijks tijde aan deze effectieve leerstrategie.
In februari geef ik twee keer een workshop over het inzetten van leerstrategieën tijdens jouw lessen.
De workshop duurt ongeveer een uurtje en kost €22,50.
Aan het eind van deze online workshop weet je welke 4 effectieve leerstrategieën er zijn en weet je hoe je deze effectieve leerstrategieën kunt integreren in je lessen.
Retrieval practice
Deze leerstrategie gaat over het actief ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen. Het voordeel is dat je het een volgende keer wat makkelijker kan en de stof dus minder snel vergeet. Geef leerlingen dus aan het eind van een les eens een moment om (met het boek en schrift dicht) eens op te schrijven wat ze nog weten over de les die je gegeven hebt. Dit kan natuurlijk ook over een les van de vorige dag gaan. Je dwingt jouw leerlingen om te graven in hun geheugen.
Interleaved practice
Als je de hele tijd hetzelfde leert, hoeven je hersenen minder actief te zijn. Door de leerstrategie interleaved practice wissel je af bij het leren en zet je je hersenen juist actief aan het werk. Je geeft je hersenen niet de kans om op de automatische piloot te gaan werken. Laat je leerlingen dus niet alleen oefenen met de lesstof die nu centraal staat, maar stel ook vragen over de lesstof van vorige lessen. Belangrijk hierbij is wel dat je leerlingen de lesstof. moeten beheersen, anders is dit geen goede leerstrategie. Laat je leerlingen dus niet de hele les oefenen met het delen of vermenigvuldigen met breuken, maar zet er ook sommen bij waarbij ze ongelijknamige breuken moeten optellen of aftrekken.
Dual Coding
De laatste leerstrategie in deze blog is Dual Coding. Het gaat hierbij om het combineren van woord en beeld. Het werkgeheugen bestaat uit twee werkruimtes. De ene werkruimte codeert en verwerkt beelden en gebeurtenissen en de andere doet dit met taal. Door tijdens je les taal en beeld te combineren, spreek je dus beide delen van het werkgeheugen aan. Maak bijvoorbeeld tijdens je woordenschatles gebruik van beelden om de woorden en hun betekenis duidelijker te maken.