Bieb in de klas (2)

bieb in de klas
[Gastblog van Emerentia Muskens]

Vorige week kon je de eerste blog over de bieb in de klas lezen van gastblogger Emerentia. Deze week gaat ze verder over hoe ze dat op haar school heeft aangepakt.

Catalogus

De volgende ochtend vlogen de kinderen naar hun tafel en gingen verder waar ze gebleven waren. De betrokkenheid was niet afgenomen. Het gaf me een boost om verder te gaan en in de flow van de kinderen mee te gaan. Vandaag geen rekenen, spelling en taal, vandaag richten we een bieb in. We verzamelden weer in de kring om te bespreken welke taken er nog uitgevoerd moesten worden en wie er hulp kon gebruiken. Ik vroeg de kinderen of ze al nagedacht hadden hoe de juffen en meesters konden weten welke boeken we in de klas hadden. Hoe we het doen als er iemand een boek komt lenen? Hoe we bijhouden wie welk boek leent? 

Een plan 

Een van de kinderen kwam met het plan om een boek te maken waar alle kaften van de boeken in zouden staan. Daar konden ze dan rustig in kijken en een boek uitkiezen. De kinderen wilden zelf de bieb-medewerkers zijn en zouden de boeken uit de kast pakken en weer terug zetten. En zo kwam er weer nieuwe taken bij. Snel aan de slag met onze bieb in de klas.

Aan het werk

Twee kinderen maakten foto’s van de kaften, vervolgens schoven de boeken door naar twee kinderen die de titel en de schrijver op schreven in een map. Daarna schreven twee kinderen de titel op een flashkaartje dat als leensysteem zou dienen. En tenslotte kwamen de boeken bij de kinderen terecht die de boeken in de kast zouden zetten. Deze laatste taak werd door een jongetje uit groep 3 en een meisje uit groep 5 uitgevoerd. Het jongetje zette boek voor boek in de kast, maar dat was niet naar de zin van het meisje. Ze wilde het graag op alfabet zetten. Het jongetje dat net een maand in groep 3 zat, had geen idee. Het meisje stond op en liep weg. Ik besloot om er op achterna te lopen. Halverwege stopte ik toen ik zag wat ze aan het doen was. Ze had haar kladblok gepakt en schreef het alfabet in grote letters op. Vol trots overhandigde ze het blaadje aan het jongetje. Ze legde hem uit hoe hij de boeken op alfabetische volgorde neer kon zetten. Ze lachten en gingen vol enthousiasme aan de slag. Van een afstandje genoot ik van dit moment en was ik blij dat ik er niet meteen bovenop gesprongen was. De kinderen losten dit zelf prima op.

Een echte bieb in de klas

De hele dag werd er hard gewerkt en in de eindkring werden trots de posters, pasjes en de catalogus geshowd. Er was een lijst gemaakt met duo’s die om de beurt in de bieb mochten werken en er hing een bordje met open/gesloten op de deur. Het was ons gelukt. We hadden een echte bieb in de klas.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.