Winnaars National Geographic Junior Fotowedstrijd

National Geographic Junior fotowedstrijd

Afgelopen zondag was ik te gast bij de finale van de fotowedstrijd van National Geographic Junior.

Je kent National Geographic Junior misschien wel van het tijdschrift en van de boeken van The Explorer Academy waar ik eerder al over blogde. Elk jaar organiseren zij een fotowedstrijd.

Fotowedstrijd

Deze fotowedstrijd is één van de belangrijkste en grootste fotowedstrijden voor kinderen in Nederland en België. Kinderen in de leeftijd van 8 tot 15 jaar kunnen deelnemen. Dit jaar kon je foto’s insturen voor de volgende categorieën: dier, landschap en raar maar waar.  Deze fotowedstrijd werd al voor de negende keer georganiseerd en er werden bijna 3.000 foto’s ingestuurd door kinderen. Een behoorlijke opgave voor de jury dus om hier de mooiste foto’s uit te selecteren en uiteindelijk per categorie een winnaar te kiezen. Ook was er trouwens een publieksprijs die gewonnen kon worden.

Het was ontzettend leuk om te zien hoe deze jonge fotografen al bezig zijn met het maken (schieten) van een mooie foto. Opvallend was dat veel foto’s gemaakt waren tijdens vakanties. Het moment waarop ze tijd hadden om na te denken over fotografie en ze ook de rust hadden om de foto te maken. Mooie, nuchtere opmerkingen: “ik had het eerst twee keer geprobeerd en de derde keer lukte het.”

De winnaars

DIER: Dirk Hoogenstein, 14 jaar (Utrecht) met Tweekoppige zaagbek

LANDSCHAP: Mathis Vandermeeren, 15 jaar (Itterbeek (Dilbeek) in Vlaams-Brabant) met The three and the sun 

RAAR MAAR WAAR: Luna Vanhoutte, 11 jaar uit Deerlijk met Drijvende blauwe lucht

De publieksprijs is gewonnen door Nina Ahrens, 15 jaar (Brunssum) met De helderste ster  

Prijzen

Alle winnende foto’s worden geplaatst in National Geographic Junior. Naast eeuwige roem wonnen alle genomineerden een waardebon van Kamera-Express of een smartphone van OPPO. 

Ateliers

Op mijn school werken we wekelijks in groep 1 t/m 8 met ateliers en van vakantie tot vakantie staat er elke keer een ander thema centraal. Kinderen kunnen een keuze maken uit de verschillende ateliers. Hoe leuk zou het voor hen zijn als we dit jaar een keer een atelier rondom fotografie aan kunnen bieden. Wellicht worden ze zo enthousiast dat ze volgend jaar ook mee willen doen aan deze mooie fotowedstrijd.  

Hier vind je mijn blogs over de boeken van National Geographic Junior:

Het Nebula-mysterie

De veer van de valk 

Deze blog is gesponsord door National Geographic Junior

Conferentie Close Reading

Afgelopen vrijdag ben ik met een collega naar de conferentie Close Reading van Expertis in Bunnik geweest. Afgelopen april ben ik met dezelfde collega geweest en toen waren er nog zoveel workshops die we wilden volgen dat we nu dus weer mochten. In mijn blog lees je wat ik die dag allemaal heb gehoord. 

Wat is Close Reading?

Close Reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat en kinderen op een actieve manier aan de slag gaan met de tekst. Herlezen, aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren, en reflecteren zijn belangrijke vaardigheden die hierbij centraal staan.

Waarom niet gewoon begrijpend lezen?

De afgelopen jaren waren mijn leerlingen niet bepaald gelukkig met het vak begrijpend lezen. Een hoop gezucht en gesteun als ik aankondigde dat we door gingen naar begrijpend lezen. De teksten waren saai, de vragen waren stom en de inzet was minimaal. Betrokkenheid wist ik zo goed als niet te creëren. Tot ik las over Close Reading en dit eens ging uitproberen in mijn klas: “dit was echt een toffe les!”, “Hier heb ik veel van geleerd!”, “Het is helemaal niet erg om deze tekst drie keer te moeten lezen!” en zo kan ik nog wel meer reacties vertellen die ik in mijn klas hoorde. 

Hoe ziet Close Reading er dan uit in de praktijk?

Voordat ik mijn lessen kan geven, moet ik eerst op zoek naar een geschikte tekst. Ik vind het heel belangrijk om de verschillende vakken met elkaar te verbinden. Vaak sluit de gekozen tekst dan ook aan op mijn taalthema of op het thema wereldoriëntatie. Deze tekst vind ik in informatieve boeken, in tijdschriften, in kranten of in leesboeken. Ik probeer hierin te variëren, maar merk wel dat ik informatieve boeken het prettigst vind. 

Sessie, 1, 2 en 3

Elke sessie beginnen we met het lezen van de tekst. Daarna geef ik de les volgens het EDI principe: ik doe het voor, wij doen het samen, jullie doen het samen. De eerste vraag doe ik dus voor, de tweede vraag doen we samen en de derde vraag en verder doen ze in twee- of drietallen. Wat ik heel belangrijk vind in deze fase van de les is dat ik meerdere groepjes antwoorden laat geven en de kinderen met elkaar over de antwoorden laat discussiëren. Het belangrijkste aan een antwoord is dat ik het bewijs in de tekst moet kunnen vinden, dus geen “ik heb op gezien dat…” of iets dergelijks. 

Bij sessie 1 richt je je op algemene begripsvragen, tijdens sessie 2 richt je je op vragen over de belangrijkste details, woordenschat en tekststructuur en tijdens sessie 3 stel je vragen over de bedoeling van de schrijver en stel je vragen over opinies, argumenten en leg je verbanden met andere teksten. 

 

Lezing

De dag begon met een lezing: Close Reading in alle vakgebieden om de vakspecifieke leesvaardigheid te stimuleren.  Tijdens deze lezing werd benadrukt dat Close Reading geen methode is, maar een aanpak waarbij het gaat om:

  • diep tekstbegrip
  • analyse van de tekst en tekststructuur
  • de inhoud van de tekst staat centraal 
  • een tekst meerdere keren lezen aan de hand van tekstgericht vragen 
  • aantekeningen maken 
  • discussies over de tekst 

De volgende redenen werden genoemd om Close Reading in te zetten bij verschillende vakgebieden:

  1. Begrijpend lezen wordt geïntegreerd in het curriculum en niet gezien als apart vak.
  2. Close Reading geeft mogelijkheden om vakspecifieke kennis te vergaren. 
  3. Er ontstaan kansen om instructie te geven op vakspecifieke leesvaardigheden. 
Workshop: selecteren van boeken en teksten voor Close Reading

Waar let je op bij het selecteren van een geschikt boek of een geschikte tekst? Een goede tekst geeft veel mogelijkheden om leerlingen te laten oefenen met vaardigheden om tot dieper tekstbegrip te komen.

Kwantitatieve aspecten waar je op moet letten bij het kiezen van een tekst:

  • aantal woorden in een zin
  • lengte van woorden (aantal klankgroepen)
  • lengte van zinnen 
  • lengte van de tekst 
  • aantal bijzinnen
  • AVI niveau

Kwalitatieve aspecten waar je op moet letten bij het kiezen van een tekst:

  • tekststructuur
  • taalkundige kenmerken 
  • betekenis van de tekst
  • bedoeling en gedachten van de schrijver
  • kennisniveau 
Workshop: close looking 

Dit is een variant op close reading waarbij de illustraties centraal staan. Illustraties ondersteunen of vervangen dan zelfs de tekst. Soms vertellen de illustraties een eigen verhaal, vol onverwachte verrassingen en inzichten. Met behulp van een aantal gerichte vragen kan kijken en genieten zich dan verdiepen tot zien en begrijpen. De boeken van Charlotte Dematons lenen zich hier heel goed voor en zijn zelfs voor de bovenbouw nog een feest der herkenning om in te kijken. 

Workshop: Instructieteksten inzetten bij Close Reading

Een instructietekst is een tekst die hulp biedt bij het uitvoeren van een taak. Denk aan recepten, een gebruiksaanwijzing, handleidingen etc. 

Een hele leuke tip die we kregen was om de handleiding van een spelletje te nemen als tekst (bijvoorbeeld het spel Uno) en deze dan helemaal uitpluizen en als afsluiting (sessie 3) dit spel in groepjes in de klas spelen. Hebben de kinderen de handleiding begrepen en kunnen ze de spelregels toepassen? Handleidingen van spelletjes kun je vinden op www.gebruikershandleiding.com 

Workshop: Differentiatie bij Close Reading

In principe is het niet nodig om te differentiëren bij Close Reading. Vaak is het zo dat de sterke leerlingen uit zichzelf al veel dieper de tekst in duiken en bij zwakke leerlingen model je meer als leerkracht.

Verder zie je dat in de sessies de taxonomie van Bloom ook wordt toegepast. In je vraagkeuze kun je hier natuurlijk ook rekening mee houden. 

Wat ik wel doe is dat tijdens mijn sessies is dat zwakke leerlingen maar 3 kenmerken of 3 gevolgen hoeven te zoeken en te benoemen en dat de sterke leerlingen er 5 moeten vinden in de tekst. 

Ook kun je zwakke leerlingen een voorsprong geven door een stukje pre-teaching. 

Vormgevers 

Als laatste wil ik je nog een tip geven: vormgevers.

Vormgevers zijn organizers die je perfect kunt inzetten tijdens je lessen Close Reading. Ik maak zelf graag gebruik van Venn-diagrammen, gebeurteniskettingen, stroomdiagrammen etc. Het helpt de leerlingen om de tekst beter te begrijpen en alle informatie goed te ordenen. Meer informatie en uitleg vind je hier: natuurlijk leren.

Ook heb ik ze allemaal verzameld op mijn Pinterest bord: vormgevers. 

Winactie

Volg je mij al op sociale media? Doe dat snel, want…. binnenkort komt er een winactie op mijn Instagram en Facebook waarbij ik het boek Close Reading verloot.

9200000115178275

Review: De veer van de valk (Explorer Academy 2) – Trudi Trueit

Al eerder schreef ik een review over deel 1 van de Explorer Academy (het Nebula-mysterie). Deze review gaat over deel 2 van deze serie: de veer van de valk. Deel 1 vond ik ontzettend leuk om te lezen en ook lekker spannend. Momenteel is mijn zoon deel 1 aan het lezen en hij kan ook niet stoppen met lezen. Van wie zou hij het leesvirus hebben?!

Het tweede boek vol spannende avonturen en gevaarlijke missies.

Het verhaal 

Cruz is eerstejaars leerling aan de Explorer Academy. Daar worden kinderen van over de hele wereld opgeleid tot buitengewone Explorers. In boek 1, het Nebula-mysterie, ontdekte Cruz dat zijn familie vanuit het verleden een mysterieuze link heeft met een geheime afdeling van de National Geographi Society. Op het nippertje wist hij te ontsnappen aan een geheimzinnige vijand.

In De veer van de valk gaat het avontuur van Cruz verder. Hij heet een speciale opdracht. Met zijn vrienden speurt hij naar deeltjes van een speciale formule, verspreid over de hele wereld. Zijn zoektocht voert hem naar het ijzige landschap van Scandinavië. Wie kan hij vertrouwen? Een missie vol spanning en avontuur!

9200000115178275
Mijn mening over het boek 

Ook deel 2 zit weer vol spanning, mooie gadgets en heerlijke avonturen. Ook leuk om lezen dat Cruz langzaam aan verliefde gevoelens begint te krijgen voor een klasgenootje. De schrijfster weet de spanning in dit deel ook weer goed op te bouwen en toen ik het boek had uitgelezen, wilde ik eigenlijk al beginnen aan deel 3, maar helaas moet ik dan wachten tot het voorjaar van 2020. 

Het boek eindigt met een spannende cliffhanger, wil je weten welke? Dan zul je het boek moeten lezen! Ik vermoed dat ook jij niet meer zult kunnen stoppen met lezen. 

Net als bij deel 1 vind ik wel dat het boek meer voor kinderen in de leeftijd van 10 tot 13 jaar is dan al voor kinderen van 8/9 jaar. Door de onderwerpen en door bepaalde woorden.

Gadgets

Wat ik heel leuk vind aan het boek zijn alle gadgets die gebruikt worden. Zo heeft Emmett een bril die van kleur verandert onder invloed van zijn emoties. Futuristisch? Een beetje, want er zijn materialen die van kleur kunnen veranderen onder invloed van warmte of licht. 

Bijzondere plekken

Tijdens zijn zoektocht komt Cruz met school op allerlei bijzondere plekken. Een van die plekken is de Wereldzadenbank op Spitsbergen. De Wereldzadenbank is een plek die echt bestaat. De bank is gebouwd in een berg, op een eiland tussen Noorwegen en de Noordpool in. Het gebouw is bestand tegen natuurrampen en eventuele andere catastrofes. In dit gebouw vind je de meest uitgebreide zadencollectie ter wereld – een reservevoorraad, om te voorkomen dat er gewassoorten uitsterven. 

Nu is het wachten totdat in het voorjaar van 2020 deel 3 verschijnt. De titel van dit boek is: de dubbele Helix.

Bij dit boek hoort ook een speciale website: Explorer Academy. 

MediJA Praat – Voor een goed gesprek over social media

Enige tijd geleden won ik deze kaartenset: MediJA Praat voor een goed gesprek. Als het normaal is om met kinderen over sociale media te praten, zullen ze ook eerder hun (negatieve) ervaringen delen. Het is dan ook belangrijk – én leuk! – om van kinderen te horen wat zij doen op sociale media. 

MediJA Praat is in te zetten door onder andere ouders, leraren, coaches en hulpverleners. 

De inhoud

De kaartenset bestaat uit 54 kaartjes met stimulerende vragen over sociale media, een blokkeerkaart en een blanco kaartje. Daarnaast heeft het natuurlijk ok een handleiding met spelvormen en tips. 

De kaarten zijn gemaakt voor kinderen vanaf 10 jaar. 

Er zijn twee categorieën te onderscheiden:

  • Gele kaartjes: deze kunnen gebruikt worden vanaf 10 jaar en ouder
  • Roze kaartjes: deze zijn geschikt voor kinderen vanaf 13 jaar
Wat is het 

MediJA Praat is bedoeld voor iedereen die met kinderen in gesprek wil gaan over (sociale) media. De invloed van de media in het dagelijks leven wordt steeds groter en is bijna niet meer weg te denken. Aan ons de taak om kinderen te leren hoe zij met media kunnen omgaan.

Net zoals in het dagelijks leven, doen kinderen ook online positieve en negatieve ervaringen op. Het is belangrijk om over deze online gebeurtenissen te praten. Want juist als het normaal is om hierover te praten zullen zij eerder hun negatieve ervaringen delen en niet wachten tot hun ouders er zelf achter komen of tot de situatie uit de hand is gelopen. Daarnaast is het heel leuk om van kinderen te horen wat zij doen.

Wat ik ervan vind

Deze kaartenset is heel handig om een gesprek met kinderen te starten over sociale media. De handleiding is compact en helder geschreven met leuke spelvormen en goede tips om een gesprek te starten en hoe je kunt doorvragen. Ik vind het ook heel fijn dat het niet om goed of fout gaat in het kaartspel, maar om het gesprek. Natuurlijk kan ik een heel verhaal gaan houden over leeftijdsgrenzen en dat ze (mijn groep 8 leerlingen) wettelijk gezien nog te jong zijn voor Facebook, WhatsApp enzovoort, maar daarmee leer ik ze niet dat ze met hun problemen omtrent sociale media naar een volwassene moeten gaan voor hulp. 

Deze kaartenset helpt, vind ik, echt om met kinderen het gesprek aan te gaan over sociale media. De vragen zijn kort en duidelijk en laten de leerlingen goed nadenken over hun eigen gedrag online, maar ook over het gedrag van anderen.

Sociale media in de klas

Praten met leerlingen en lessen geven over sociale media kan een echte eyeopener zijn en het is nog leuk ook!

Sociale media in de klas 

Ben je na het lezen enthousiast geworden om met sociale media in de klas aan de slag te gaan? Dan vind je het misschien ook wel leuk om dit leermiddel te bekijken: sociale media in de klas. 

MedIJA Praat is uitgegeven door Uitgeverij Pica.  

Review: Het Nebula-mysterie (Explorer Academy 1) – Trudy Trueit

Vorige week ontving ik een pakketje van National Geographic Junior  met daarin twee boeken. Explorer Academy deel 1 en 2. De boeken zien er mooi uit, ze hebben een harde kaft (vind ik altijd heel fijn) en hebben een gave tekening op de voorkant. Leuk aan dit boek vind ik ook dat het over een 12-jarige jongen gaat. Ik denk dat dit leerlingen uit mijn groep 8 zeker aan zal spreken. De achterkant van het boek maakte mij meteen nieuwsgierig en ik denk dat kinderen na het lezen van de achterkant ook zin hebben om te gaan lezen. 

Houd je ogen open voor geheime symbolen, codes en puzzels in dit boek!

Het verhaal 

Avontuur, gevaar en een spannende missie rond de wereld. Dat staat de twaalfjarige Cruz te wachten als hij aan zijn eerste jaar aan de Explorer Academy begint. Kinderen van over de hele wereld worden er opgeleid tot buitengewone Explorers. Maar voor Cruz staat er meer op het spel…

Niet lang nadat hij op de Explorer Academy aankomt, ontdekt hij dat zijn familie een mysterieus verleden heeft in een geheime afdeling van de National Geographic Society. Een verleden dat zijn toekomst in gevaar kan brengen. Terwijl hij codes moet ontcijferen, aan school werkt, nieuwe vrienden maakt en op expeditie gaat, blijft Cruz zich één ding afvragen: wie zit er achter hem aan… en waarom?

Mijn mening over het boek

Ik moet er altijd even in komen als ik in een nieuw boek begin en dat was met dit boek niet anders. Je moet even de hoofdpersonen leren kennen en wennen aan de schrijfstijl, maar al heel snel merkte ik dat ik zo in het boek zat, dat ik het niet meer weg kon leggen. 

Cruz maakt een nieuwe start op een school en ik denk dat extra leuk is voor groep 8 leerlingen die na dit schooljaar ook een nieuwe start gaan maken op een school. Daarnaast is de school van Cruz natuurlijk heel bijzonder en speelt het zich een stukje verder in de toekomst af met alle nieuwe technologieën. Technologieën die nu  in ontwikkeling zijn, maar waar we nu nog niet dagelijks mee in contact komen. Denk aan auto’s die rijden zonder chauffeur erin en 4D-printers. 

Gelukkig zit er ook een realistischere kant aan het boek. Het leren kennen van nieuwe klasgenoten en het maken van nieuwe vrienden.  

Zo richting het eind van het boek, werd ik al nieuwsgierig naar deel 2. Dat vind ik altijd een goed teken! Gelukkig heb ik deze al in mijn bezit. Ook over dit boek zal ik binnenkort een review schrijven. 

Op de achterkant van het boek staat dat het geschreven is voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 13 jaar, maar zelf vind ik dat het eerder geschikt is voor kinderen vanaf 10 jaar. Er zitten best wat moeilijke woorden in en het is af en toe best spannend. 

Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met Cruz, Emmett, Sailor en Lani! Deel 2 heeft als titel De veer van de valk en is dit najaar verschenen. Deel 3 verschijnt voorjaar 2020. 

Neem ook eens een kijkje op de website die bij de serie hoort: Explorer Academy

#Toekomstkunde: bewustwording voor kinderen

Een aantal weken geleden ontving ik van het Wereld Natuur Fonds een bericht met de vraag of ik hun lessen #toekomstkunde wilde uitproberen. Die hashtag wekte mijn interesse en ik heb een kijkje genomen op hun site en in mijn klas heb ik enkele lessen uitgeprobeerd.

Wekelijks brengt het Wereld Natuur Fonds een nieuwe les Toekomstkunde uit (#toekomstkunde). Het fijne is dat je, als je hiervoor bent ingeschreven, elke maandag een e-mail met het nieuwe lesmateriaal ontvangt. Onder aan mijn post vind je de link naar hun pagina om je in te schrijven.

Wat is Toekomstkunde?

Bij Toekomstkunde zoeken kinderen naar antwoorden op hun vragen over de wereld. Elke week brengt het Wereld Natuur Fonds een nieuwe les uit over klimaatverandering of andere problemen op onze planeet. De onderwerpen spreken kinderen erg aan. Met behulp van Toekomstkunde verdiepen kinderen zich in thema’s die relevant zijn voor hun toekomst. Denk bijvoorbeeld aan de bosbranden in de Amazone, de toekomst van de neushoorns, de plannen van de regering in Indonesië om een nieuwe hoofdstad te bouwen en nog veel meer.

Hoe werkt Toekomstkunde?

Als je bent ingeschreven, ontvang je elke week een mail met het nieuwe onderwerp. Er is een korte handleiding voor de leerkracht en er is een werkblad voor groep 5/6 over het onderwerp en een voor groep 7/8. Mijn leerlingen zijn heerlijk een half uur in tweetallen aan de slag geweest met een werkblad. Ze waren betrokken, enthousiast en deelden hun ontdekkingen met de klas en met mij als leerkracht.

Toekomstkunde op je rooster

Toekomstkunde is (vind ik) een aanvulling op je bestaande vakgebieden en methodes. Toekomstkunde geeft belangrijke, actuele thema’s een plek in het onderwijs. Ik zou het echter niet in plaats van mijn methode willen gebruiken.

Toekomstkunde is ook goed te gebruiken als extra werk voor op je weektaak, maar dan zou ik wel ruimte in plannen om er ook over te praten met elkaar. Leerlingen leren met en van elkaar op het gebied van filosoferen en kritisch denken. Je kunt leerlingen ook hun bevindingen laten presenteren aan elkaar.

Hoe ik zou werken met Toekomstkunde

Ik heb ervoor gekozen om het onderwerp te introduceren m.b.v. een kort filmpje (WNF heeft heel veel filmpjes op YouTube staan). Vervolgens gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag, alleen of in tweetallen. In de toekomst wil ik dit stuk op de weektaak zetten en dan aan het eind van de week een kort moment inplannen om bevinden te bespreken met elkaar. Ook op de site van het WNF vind je extra informatie over de thema’s.

#toekomstkunde
#toekomstkunde
De werkbladen

De werkbladen zien er mooi uit en de uitleg is goed. Je ziet wat je nodig hebt en in welke volgorde je over het werkblad gaat. De extra weetjes vonden mijn leerlingen erg interessant om te lezen. Ze vonden het ook heel leuk dat er een internetopdracht bij zat.   

Ben jij ook enthousiast geworden?

Schrijf jezelf dan snel in op www.nl/toekomstkunde 

#toekomstkunde

#toekomstkunde
#toekomstkunde

Exit tickets gebruiken in de klas

Wil jij aan de slag met exit tickets in de klas? In mijn klas maak ik dagelijks gebruik van exit tickets. Ik vind het een prettige manier van werken. Lees verder wat het zijn, hoe ik ze inzet en waarvoor ik ze inzet.

Exit tickets zijn een prachtige tijdbesparende activiteit die je bij alle vakken kunt gebruiken.

Wat zijn exit tickets?

Exit tickets (ook wel afzwaaiers of afsluiters genoemd) zijn geschreven reacties van leerlingen op vragen die leerkrachten stellen aan het eind van de les of aan het eind van de schooldag. Deze exit tickets zijn een snelle, informele beoordeling en geven ons leerkrachten de mogelijkheid om snel te controleren of leerlingen de les of de leerstof hebben begrepen. 

Wat is het doel van exit tickets?

  • Als leerkracht weet je op deze manier hoe goed je leerlingen een onderwerp of les hebben begrepen.
  • Het helpt leerlingen te reflecteren op wat ze hebben geleerd.
  • Het geeft leerlingen de kans om te laten zien wat zij denken over nieuwe informatie (mening formuleren en geven).
  • Het leert de leerlingen om kritisch te denken.
Hoe je exit tickets kunt gebruiken

Ik heb er lang over nagedacht, maar volgens mij kun je exit tickets (zoals ik ze inzet) in 4 categorieën verdelen.

  1. Controle van begrip: door de leerlingen een vraag te stellen of een opdracht te geven in relatie tot het doel van je les, kun jij als leerkracht beoordelen of het doel gehaald is en wie er evt. nog een instructie moet krijgen.
  2. Reflecteren: je wilt je leerlingen laten reflecteren op de dag, op zichzelf (hoe vond je deze manier van instructie, hoe vond je jouw inzet).
  3. Kennis vergroten: exit tickets zijn ook een mogelijkheid voor jouw leerlingen om met jou te communiceren. Vraag ze eens wat ze nog meer willen leren of waar ze meer over uitgelegd willen krijgen. Ze weten heel goed wat ze willen hoor!
  4. Leerproces: vraag aan je leerlingen welk deel van de les ze lastig vonden, of ze nog vragen hebben over de lesstof van die dag of er iets was dat ze niet begrepen.

Exit tickets (of afzwaaiers in het Nederlands) voor in de klas zijn een mooie manier om te  achterhalen wat leerlingen hebben geleerd tijdens de les. Ze zijn ontworpen  voor een snelle controle en kosten niet meer dan 3 tot 5 minuten om in te vullen.

In mijn winkel vind je een document met 25 verschillende soorten exit tickets. 

Klik hier om naar dit product te gaan. 

Wil je vaker reflecteren met je leerlingen? Dan zijn deze reflectievragen misschien ook nog wel interessant!

Dit was de afronding van de les werkwoordspelling. Zoals je ziet, gebruik ik niet altijd een mooi papiertje als exit tickets. Een post-it of het wisbordje kan ook prima!

Maak jij vaak gebruik van exit tickets in de klas? Ik hoor graag wat jij ervan vindt!

Op mijn Pinterest pagina vind je trouwens een bord met exit tickets. 

Hier vind je nog een voorbeeld van exit tickets. 

Review: Feedback is fantastisch

Max weet gewoon niet wat hij moet zeggen …

als zijn vriend Freek hem vertelt wat een goede kauwgombellenblazer hij is. En alle woorden zwemmen rond in zijn hoofd wanneer Liam hem tijdens voetbal een tip geeft over schieten op de goal. En wat moet hij met Nina? Hij kan bijna niet geloven dat ze zijn T-shirt leuk vindt.

Net zoals veel kinderen van zijn leeftijd, weet Max nog niet goed hoe hij kan omgaan met kritiek en complimenten. In dit boek leert Max hoe je kunt reageren op positieve feedback en hoe je negatieve feedback kunt gebruiken om te groeien. Hij ontdekt dat feedback eigenlijk best fantastisch is. Dit boek is een uitgave van Bazalt.

Feedback is fantastisch

In ‘Feedback is fantastisch’ leren we Max kennen. Hij krijgt van verschillende vriendjes en klasgenoten complimentjes, maar hij heeft geen idee hoe hij daarmee om moet gaan. Hij weet niet wat hij terug moet zeggen. Al zijn woorden zwemmen en draaien rond en hij denkt: “wat moet ik hiermee?”. Het gevolg is dat hij reageert op een manier waar hij zelf al niet blij van wordt, laat staan zijn vriendjes en klasgenoten. 

Ook bij het oudergesprek krijgt Max complimentjes van de juf en een aantal punten waar hij zichzelf in kan verbeteren. Die kritiek vindt hij al helemaal lastig om te horen. Max schiet in de verdediging (heel herkenbaar!). 

Eenmaal thuis willen zijn ouders met hem praten. In het gesprek leren ze Max hoe hij moet omgaan met feedback in de vorm van complimentjes en in de vorm van kritiek. 

De volgende dag kan Max de tips gelijk in praktijk brengen. En daarbij komt hij tot één conclusie: ‘Feedback is fantastisch’.

De illustraties

De illustraties laten goed zien hoe Max zich voelt en hoe verwarrend feedback kan werken als je niet weet hoe je daarmee moet omgaan. Wel vind ik de illustraties meer geschikt voor leerlingen in de middenbouw, dan voor de bovenbouw. 

Mijn mening

Veel leerlingen vinden het lastig om te gaan met feedback. Dit is ook iets wat je echt moet leren. Toch blijft het een lastig iets om leerlingen op te coachen. Met dit boek heb je een goed hulpmiddel om hier toch aandacht aan te besteden in de klas. Elke bladzijde in het boek levert gespreksstof op voor in de klas: “Wat vind je van de reactie van Max? Hoe had hij ook kunnen reageren?” 

N.a.v. het boek kun je de leerlingen zelf een toneelstukje laten bedenken waarbij iemand eerst moeite heeft met feedback en hoe het daarna wel met feedback kan omgaan. 

Achterin het boek zijn praktische tips voor ouders en leerkrachten te vinden. Ook kun je een activiteitengids aanschaffen bij dit boek, vol met leuke en leerzame opdrachten en werkbladen. Zo kunnen kinderen ontdekken en oefenen met feedback geven en ontvangen.

Deze activiteitengids heb ik zelf niet, maar het lijkt mij wel een meerwaarde voor in de klas!

Feedback is fantastisch
Auteur: Julia Cook
Illustraties: Kelsey de Weerd
Uitgever: Bazalt
Prijs: €15,50

Een dag(je) naar het Pica congres

Woensdag 18 september ben ik met mijn collega’s om 7.30 uur vertrokken voor ons bezoek aan het Pica Congres in Bunnik. Vorig jaar wilde ik ook al graag gaan, maar lukte het niet (geen vervanging, nascholingsbudget was al op… je kent het vast wel). Dit jaar kon ik gelukkig wel van de partij zijn en wel met mijn (bijna) hele team. De leerlingen een dagje vrij en wij studiedag!

Lezing van Kees van Overveld

Op de site las ik dat er meer dan 500 deelnemers zich hadden aangemeld voor het Pica Congres! Het was er dan ook gezellig druk, maar niet te druk (nou vooruit bij de damestoiletten dan). De dag startte met een pakkende lezing door Kees van Overveld. Hij vertelde over het functioneren van moeilijke klassen en wat er mis kan gaan in de interactie tussen leerkracht en leerlingen. Gelukkig gaf hij ook heel veel tips om dit te voorkomen of te veranderen. Hij adviseert om chaos-tijd in te plannen, 3 minuten tussen 2 lessen zodat leerlingen even kunnen ontladen. Deze tip pas ik al toe en mijn leerlingen worden hier altijd heel gelukkig van. Hij liet in zijn presentatie ook een briefje zien waarop hij geturfd had hoe vaak de juf in die klas ssst zei… Oeps! Daar ga ik volgende week opletten! Zijn belangrijkste tip: blijf lachen voor de klas! Gelukkig heb ik daar niet heel veel moeite mee. Op het eind van zijn lezing kreeg iedereen zijn nieuwe boek mee naar huis! Een uitgebreide recensie volgt zeker over dit boek! Het ziet er in ieder geval heel toegankelijk en praktisch uit!

Bij het inschrijven voor het Pica Congres moest je jouw workshop voorkeuren voor die dag al opgeven. Er was keus uit 25 workshops, waarvan een aantal meerdere keren werden gegeven! Helaas kon ik niet naar de Masterclass Gedragsoplossingen van Kees van Overveld, deze was al vol.   

Workshopronde 1: de begeleiding van leerlingen met angstproblemen

Mijn eerste workshop was: De begeleiding van leerlingen met angstproblemen en werd gegeven door Tamara Luijer. Een groot deel van de stof was al bekend voor mij, doordat ik de kindercoachopleiding had gevolgd. Wat ik wel heel knap vond van Tamara was dat ze het allemaal heel eenvoudig kon uitleggen op kinderniveau. Ze legde uit over het reptielenbrein en het angstbelletje in ons hoofd, wat vroeger een heel belangrijke functie had. Vandaag de dag geeft het angstbelletje vaak een vals alarm af. Het kind kan er niets aan doen dat het angsten heeft, het moet leren dat het vals alarm is en de rode gedachten zien om te buigen naar groene gedachten. Dit kun je als leerkracht doen door met het kind te praten over de gedachte – het gevoel – het gedrag dat je hebt bij angst. Een gevoelsthermometer kan deze leerlingen ook helpen.

Workshopronde 2: onderwijs op maat voor (hoog)begaafde leerlingen 

Workshop ronde 2 ging ik naar Wilna van den Brink en Marije den Otter van Briljant Onderwijs voor de workshop “Onderwijs op maat voor (hoog)begaafde leerlingen”. In deze workshop werd ingegaan op de onderwijsbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen, zowel op cognitief, sociaal-emotioneel als meta-cognitief vlak. Door te compacten (door voortoetsen kun je leerdoelen selecteren en stof die beheerst wordt, kan worden geschrapt) hebben deze leerlingen meer tijd om te verrijken. Verrijken kan op meerdere manieren: vakgebonden door leerlingen uit te dagen met werkboekjes als rekentijger en plustaak, ook kan het door leerlingen modules te laten volgen. Denk bijvoorbeeld aan een module “leren mindmappen voor kinderen”. Daarnaast kun je ook verrijken door het werken met projecten. In een project leren deze kinderen veel nieuwe informatie, ordenen ze deze informatie en maken ze er een passende verwerking bij. Tot slot werd er stilgestaan bij de Taxonomie van Bloom. Het belang van het hogere orde denken voor dit type leerlingen. Op hun site kun je meer lezen over het werken in projecten.

Workshopronde 3: versterk metacognitie en zelfsturing bij leerlingen

De laatste workshop van de dag was ook weer een interessante: Versterk metacognitie en zelfsturing bij leerlingen door Inge Verstraete. Inge is co-auteur van het “Handboek Leren Leren”. Ook bij deze workshop kreeg ik heel veel inspiratie om creatief aan de slag te gaan in de klas. Hier ga je zeker nog meer over terugzien op mijn site! Als leerkracht versterk je het denken of breng je het denken van de leerling opgang door reflectieve vragen te stellen. Veel leerlingen gaan zich hierdoor leerkrachtafhankelijk opstellen en wachten totdat wij hen tijdens of na de taak aanwijzingen geven. Het is belangrijk om leerlingen te leren reflecteren op hun werk en om hen te helpen kun je dit het beste visualiseren. Een visualisatie ondersteunt leerlingen in de klas om zelf het eigen leerproces te monitoren en waar nodig bij te sturen.  Hoe belangrijk vind jij het dat leerlingen leren om in de gaten te houden of ze nog op de goede weg zijn? Ik vind dit heel belangrijk in de klas en heb mezelf aan het eind van de dag het “Handboek Leren Leren” cadeau gedaan!

Na deze workshop was er nog een moment voor een gezellige afsluiting en was het weer tijd om in de auto te stappen en naar huis te rijden. Het was een hele gave dag en ik ben zeker van plan om volgend jaar weer te gaan! Volgend jaar is het Pica Congres op 16 september 2020. Ik zou zeggen, noteer het alvast in je agenda!

Review: Je fantastische elastische brein

De afgelopen tijd heb ik een aantal boeken gekocht voor mijn kindercoachpraktijk die ook heel geschikt zijn om in de klas te gebruiken. Het boek “je fantastische elastische brein” is er een van. In dit boek van Uitgever Bazalt gaat het op een begrijpelijke manier voor kinderen over de werking en groeikracht van het brein. 

De inhoud  

Van het begin tot het eind leer je allerlei feitjes over de werking van je hersenen. Een uil en een muis nemen je mee op reis. 

De eerste vraag die gesteld wordt is: “wat doet je brein eigenlijk?”. Eerst geven ze daar een vrij algemeen antwoord op, maar al snel gaan ze in dit prentenboek op een begrijpelijke manier de diepte in. Zo leggen ze uit welke onderdelen het brein allemaal heeft: Cerebrum, Prefrontale cortex, Amydala, Cerebellum en Hippocampus en welke taak deze onderdelen hebben. Alles vergezelt van heldere tekeningen. 

Verderop in het boek legt de schrijfster ook uit wat jij zelf kunt doen om je brein sterker te maken door nieuwe dingen te leren. Ze gaat hier uit van de growth mindset. 

Op de laatste bladzijden wordt nog kort even alle informatie samengevat. 

Growth mindset versus Fixed mindset

Growth mindset gaat ervan uit dat je kunt groeien en dat je je brein kunt trainen om sterker te worden. Je intelligentie kan groter worden.  Fixed mindset gaat ervan uit dat je intelligentie vast staat en dat je er geen invloed op kunt uitoefenen.

Als we willen dat onze leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te leren, is het belangrijk dat zij begrijpen dat je hersenen constant in ontwikkeling zijn en dat je daar zelf invloed op hebt: een growth mindset.

Mensen met een growth mindset hebben de overtuiging dat je capaciteiten kunt ontwikkelen (Murphy, 2008). Iedereen ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Toch is iedereen, met de juiste begeleiding en overtuiging, in staat zijn of haar capaciteiten te vergroten. Hierbij hoort ook dat falen vooral betekent dat je enkel meer moet oefenen: probeer het maximale uit jezelf te halen (Masters, 2013). Iemand met een growth mindset is dan ook in staat om te leren van feedback c.q. kritiek. 

Growth-v-Fixed
De illustraties

De illustraties in het boek hebben een absolute meerwaarde voor het boek. Ze helpen je de lastige woorden te begrijpen en er zitten veel leuke getekende grapjes bij.  

Mijn mening

Ik vind het een superleuk informatief prentenboek. Op een hele vrolijke, humoristische en praktische manier leren kinderen veel over hun eigen brein. Pluspunt van dit informatieve prentenboek is, dat het niet alleen feitelijke informatie geeft over hoe het brein precies in elkaar zit. Er wordt net zo veel aandacht besteed aan voorbeelden uit de praktijk, zodat het heel beeldend is voor de kinderen. 

Als leerkracht  vind ik het tweede stuk van het boek erg goed. Door uit te leggen hoe je brein sterker kan worden en hoe je het kunt trainen, worden de kinderen die het lezen persoonlijk aangesproken op hun verantwoordelijkheid die ze hebben met betrekking tot leren. Ze krijgen inzicht in het feit dat bepaalde spannende dingen, of de dingen die ze niet zo leuk vinden, wel belangrijk zijn voor het brein, dus hun eigen ontwikkeling.

Ik denk dat dit een boek is dat in geen enkele schoolbibliotheek mag ontbreken. Je zou het eventueel klassikaal kunnen voorlezen, maar het is nog veel leuker voor kinderen om zelf op ontdekkingstocht te gaan. 

Je Fantastische Elastische Brein
Auteur: JoAnn Deak
Illustrator: Sarah Ackerley
Uitgever: Bazalt
Prijs: €15,50