Lang geleden toen ik startte als leerkracht was het heel normaal om leerlingen een boekverslag te laten schrijven. Leerlingen vonden het verschrikkelijk en het bevorderde absoluut niet het leesplezier. Inmiddels vele jaren later en andere inzichten rijker ga ik (bijna) elk jaar de boekenuitdaging in de klas aan met mijn leerlingen.
De boekenuitdaging in de klas
Aan het begin van het schooljaar krijgt elke leerling het blad “de boekenuitdaging in de klas”. Eerst voeren we een gesprekje over boeken. Welke soorten boeken ken je, welke soorten boeken hebben we in de klas en welke soort boeken lees je graag. Leerlingen denken vervolgens na over het aantal boeken dat ze denken te gaan lezen in een schooljaar en noteren dit bovenaan het blad. Tijdschriften tellen niet mee voor deze challenge, maar mogen wel gelezen worden in de klas. Als leerlingen een boek uit hebben, mogen ze een boek op hun blad inkleuren. Deze bladen stoppen we in een mapje dat bij de boekenkast ligt. Regelmatig pak ik dit mapje erbij en stel ik leerlingen vragen over welk boek ze tot nu toe het meest is bijgebleven of welk boek ze als laatste hebben gelezen en wat ze ervan vonden. Allemaal heel laagdrempelig.
Leesbevordering met de boekenuitdaging
Bij ons op school hebben we vijf dagen in de week stillezen op het rooster. Leerlingen mogen in de die tijd geen boek wisselen. Om die reden hebben ze allemaal 2 boeken en een tijdschrift in hun laatje. Waarom zoveel? Als je binnen dat kwartier je boek uit hebt, dan hoef je niet te gaan wisselen en kun je je leestijd zo effectief mogelijk benutten. Soms kan het ook voorkomen dat je moe bent of niet lekker in je vel zit, dan kun je ook een tijdschrift pakken en daar in lezen. Het belangrijkste is dat ze lezen en dat ze ervaren hoe fijn lezen is.
Boekenuitdaging in de klas
Gaat jouw klas de leesuitdaging aan?
Boekenuitdaging in de klas
De leesdokter op school
Misschien heb je al wel eens gehoord van “dBos” oftewel de Bibliotheek op school. Ook mijn school doet hieraan mee en bijna wekelijks komt er dan een leesconsulente van de bibliotheek op onze school. Als leescoördinator heb ik regelmatig contact met haar en proberen we op alle mogelijke manieren alle leerlingen aan het lezen te krijgen. Volgend schooljaar reserveren we een stukje van haar tijd voor leesgesprekken met leerlingen die zogenaamde “leeshaters” zijn. Met haar enthousiasme en expertise gaat zij als leesdokter aan de slag om zo elke leerling een boekenuitdaging aan te laten gaan. Ik heb nu al zin in het nieuwe schooljaar!