Complimentje voor de sfeer!

complimentje voor de sfeer

Merk jij ook zo veel verschil tussen het gedrag van jouw leerlingen in de klas en buiten de klas? In de klas zijn de regels en routines zo ingeslepen, maar het moment dat ze door de school lopen of op het plein komen, ruiken ze de vrijheid en lijkt het wel of ze tijdelijk de regels minder goed kennen. Een tijdelijke black-out van een kwartier? Meestal komt dit de sfeer niet ten goede. Een complimentje voor de sfeer wil op die momenten heel goed helpen.

Waarom een complimentje voor de sfeer?

Complimentjes voor de sfeer houden jouw leerlingen verantwoordelijk voor hun daden binnen en buiten het klaslokaal. Waarschijnlijk denk je nu: “Maar ik geef mijn leerlingen al complimenten?!” Helemaal goed! Vooral blijven doen. Een complimentje voor de sfeer kan alleen verdiend worden als ze gegeven worden door een ander lid van het schoolteam. Een leerkracht van een andere groep, de directeur, de onderwijsassistente. 
Een complimentje voor de sfeer kan heel effectief zijn en is heel makkelijk in te zetten in jouw onderwijs. Het werkt natuurlijk wel het best als jouw groep samenwerkt aan een gezamenlijk doel. 

Introduceer het complimentje voor de sfeer

Tijdens een klassengesprek introduceer je het complimentje voor de sfeer. Je modelt wat een het is voor de klas. 

Stap 1: vraag aan de klas wat een compliment is en praat hierover. 

Stap 2: leg uit wat een complimentje voor de sfeer is: De directeur die tegen jouw klas zegt: “Groep …. wat liepen jullie stil over de gang!” Leg goed uit dat ze deze complimenten alleen verdienen als de hele klas er aan werkt. 

Stap 3: Bespreek met je leerlingen hoe ze een compliment kunnen verdienen. Hoe verwacht men in school dat leerlingen zich op de gang gedragen of op het schoolplein. Door over de verwachtingen in elk deel van de school te praten, zullen jouw leerlingen al snel allerlei complimenten ontvangen!

Stap 4: leg uit waar jouw leerlingen allemaal complimenten kunnen verdienen. Dat kan in de gang zijn, op het schoolplein, in het kleedlokaal bij de gymzaal, in de schoolbibliotheek. Als het complimentje maar van een andere volwassene komt. 

Stap 5: brainstorm over een mogelijk doel en kies een gezamenlijk doel. Bedenk met elkaar hoe je dit visueel maakt in de klas. Mogelijke beloningen zijn: extra buitenspelen of een extra knutselles. Hoe groter de beloning, hoe groter het doel. 

De positieve effecten van een complimentje voor de sfeer

Ik schreef het al bij stap 5: Visualiseer het doel in de klas. Laat leerlingen complimentjes noteren en bij het doel hangen. Laat ze een complimententhermometer bijhouden. Kort gezegd: zorg ervoor dat zij eigenaar zijn van het doel en dan gaan ze ervoor. Op deze manier zijn ze actief betrokken. Hoe dichter leerlingen bij het doel komen, des te enthousiaster ze zullen worden. Enige minpunt zal waarschijnlijk zijn dat al je collega’s ook willen starten met een complimentje voor de sfeer 😉

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.