Doelgericht doorzettingsvermogen

doorzettingsvermogen

Doelgericht doorzettingsvermogen wat is dat nu precies?  Doelgericht is dat je weet welk doel je wilt halen. Doorzettingsvermogen heb je nodig om je doel te behalen. Dat laatste is best lastig. Er zijn zoveel afleidingen en als het tegenzit en je diep in de leerkuil zit zou je soms het liefst het bijltje erbij neergooien. 

De leerkuil

De leerkuil is ontworpen door James Nottingham en hij gebruikt deze om inzichtelijk te maken hoe het leerproces bij grondig leren verloopt. James Nottingham vergelijkt het leren van nieuwe dingen of het onder de knie krijgen van nieuwe leerstof met het  langzaam in een kuil terechtkomen. Voor je het beseft, bevind je je op de bodem van de kuil en vraag je je af hoe je hieruit kunt raken. Je hebt dan een flinke dosis doelgericht doorzettingsvermogen nodig wil je weer uit die leerkuil komen. De poster van de leerkuil kan jou echter ook helpen als je een leerling bewust wilt maken van wanneer je doelgericht doorzettingsvermogen nodig hebt en waarom je het nodig hebt. Lees: om succeservaringen op te doen. En laten we eerlijk zijn. Dat Eureka moment is toch wel heel fijn!

Leerkuil (Bron: Bazalt)

Kinderen die moeite hebben met doelgericht doorzettingsvermogen:

  • Proberen maar één oplossing om een doel te bereiken;
  • Geven snel op bij een uitdagende taak;
  • Bereiken het gesteelde doel niet (frustraties!);
  • Kunnen maar kort ergens mee bezig zijn;
  • Raken in de war als ze aan meerdere doelen tegelijk moeten
  • werken en haken daardoor af;
  • Hebben moeite met het maken van plannen.

De ontwikkeling van doelgericht gedrag

Bij de ontwikkeling van doelgericht doorzettingsvermogen gaat het in eerste instantie om korte doelen die door volwassenen benoemd worden. Denk bij de kleuters die de opdracht krijgen om vormen te ordenen op kleur of vorm. Denk aan het maken van een rekenles of een stelopdracht. Door kinderen feedback te geven op de investering die ze doen om deze doelen te bereiken, gaan ze hun eigen rol in het geheel zien. Daarnaast is het goed om steeds vaker samen met kinderen doelen te formuleren en vooral ook te evalueren of ze realistisch waren. Zo ontwikkelen ze een eigen inschattingsvermogen die past bij wat ze aankunnen.

Succescriteria

Zo werk ik in mijn klas met succescriteria. Aan het begin van de les stellen we samen de succescriteria op. Wat moet ik in het werk terug kunnen zien. Op het eind van de les geven we feedback. Het kind geeft zichzelf feedback, vraagt feedback aan een klasgenoot en krijgt feedback van mij als leerkracht. Ook maak ik gebruik van exit tickets. Exit tickets zijn geschreven reacties van leerlingen op vragen die ik stel aan het eind van de les of aan het eind van de schooldag. Deze exit tickets zijn een snelle, informele beoordeling en geven mij als leerkracht de mogelijkheid om snel te controleren of leerlingen de les of de leerstof hebben begrepen. Leerlingen reflecteren op deze manier op hun doelen en op hun leerproces. Hoe ver sta ik in mijn leerproces op het gebied van bijvoorbeeld breuken vermenigvuldigen? Deze zaken helpen leerlingen met het bewustwordingsproces voor doelgericht doorzettingsvermogen. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.