Review: Feedback is fantastisch

Max weet gewoon niet wat hij moet zeggen …

als zijn vriend Freek hem vertelt wat een goede kauwgombellenblazer hij is. En alle woorden zwemmen rond in zijn hoofd wanneer Liam hem tijdens voetbal een tip geeft over schieten op de goal. En wat moet hij met Nina? Hij kan bijna niet geloven dat ze zijn T-shirt leuk vindt.

Net zoals veel kinderen van zijn leeftijd, weet Max nog niet goed hoe hij kan omgaan met kritiek en complimenten. In dit boek leert Max hoe je kunt reageren op positieve feedback en hoe je negatieve feedback kunt gebruiken om te groeien. Hij ontdekt dat feedback eigenlijk best fantastisch is. Dit boek is een uitgave van Bazalt.

Feedback is fantastisch

In ‘Feedback is fantastisch’ leren we Max kennen. Hij krijgt van verschillende vriendjes en klasgenoten complimentjes, maar hij heeft geen idee hoe hij daarmee om moet gaan. Hij weet niet wat hij terug moet zeggen. Al zijn woorden zwemmen en draaien rond en hij denkt: “wat moet ik hiermee?”. Het gevolg is dat hij reageert op een manier waar hij zelf al niet blij van wordt, laat staan zijn vriendjes en klasgenoten. 

Ook bij het oudergesprek krijgt Max complimentjes van de juf en een aantal punten waar hij zichzelf in kan verbeteren. Die kritiek vindt hij al helemaal lastig om te horen. Max schiet in de verdediging (heel herkenbaar!). 

Eenmaal thuis willen zijn ouders met hem praten. In het gesprek leren ze Max hoe hij moet omgaan met feedback in de vorm van complimentjes en in de vorm van kritiek. 

De volgende dag kan Max de tips gelijk in praktijk brengen. En daarbij komt hij tot één conclusie: ‘Feedback is fantastisch’.

De illustraties

De illustraties laten goed zien hoe Max zich voelt en hoe verwarrend feedback kan werken als je niet weet hoe je daarmee moet omgaan. Wel vind ik de illustraties meer geschikt voor leerlingen in de middenbouw, dan voor de bovenbouw. 

Mijn mening

Veel leerlingen vinden het lastig om te gaan met feedback. Dit is ook iets wat je echt moet leren. Toch blijft het een lastig iets om leerlingen op te coachen. Met dit boek heb je een goed hulpmiddel om hier toch aandacht aan te besteden in de klas. Elke bladzijde in het boek levert gespreksstof op voor in de klas: “Wat vind je van de reactie van Max? Hoe had hij ook kunnen reageren?” 

N.a.v. het boek kun je de leerlingen zelf een toneelstukje laten bedenken waarbij iemand eerst moeite heeft met feedback en hoe het daarna wel met feedback kan omgaan. 

Achterin het boek zijn praktische tips voor ouders en leerkrachten te vinden. Ook kun je een activiteitengids aanschaffen bij dit boek, vol met leuke en leerzame opdrachten en werkbladen. Zo kunnen kinderen ontdekken en oefenen met feedback geven en ontvangen.

Deze activiteitengids heb ik zelf niet, maar het lijkt mij wel een meerwaarde voor in de klas!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.