Flexibiliteit

flexibiliteit

Vandaag weer een blog uit de serie “executieve functies”. Deze keer over flexibiliteit. Wat is dat precies? Welke situaties vragen hierom? Waar is flexibiliteit afhankelijk van? Ik ben benieuwd of je veel herkent!

Wat is nou eigenlijk flexibiliteit?

Flexibiliteit, je gedrag of gedachten aanpassen. Ik denk dat we het allemaal wel herkennen, die situaties waarvan je achteraf denkt ‘Dat had ik beter anders kunnen doen’, of ‘Had ik dat maar niet gezegd?’ Op zo’n moment denk je aan hoe het anders had kunnen gaan. In deze les gaat het over flexibiliteit in doen en denken. Oftewel over het aanpassen van je gedrag of gedachten, en over het omgaan met verandering. Je bent je zelf er niet van bewust, maar in het dagelijks leven heb je continu te maken met veranderingen: nieuwe situaties, wijzigingen, tegenslagen, problemen en verrassingen. Continu moet je je gedrag en gedachten bijstellen. Je moet op zo’n moment je zienswijze ombuigen en iets vanuit een ander perspectief bekijken.

Welke situaties vragen dan om flexibiliteit bij kinderen?

In de kleuterklas moet een kleuter flexibel zijn als de hoek waar hij in wilde spelen, vol is en hij er niet bij kan. Ga je een rollenspel spelen in de huishoek, dan moet je jezelf indenken wat de rol van de ander is en afstemmen op wat de ander doet of zegt. Zit je in groep 3 of hoger en zijn de eerste rijtjes plussommen en daarna min, dan moet je je strategie aanpassen. Je juf maakt groepjes en jij zit niet bij je beste vriendje, maar bij een andere klasgenoot die je niet zo mag, dan moet je tijdens je samenwerking oog hebben voor de inbreng van de ander of dat nu je vriendje is of niet. Je moet je aanpak veranderen als blijkt dat je huidige aanpak niet werkt. Zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken waarin kinderen flexibel moeten zijn. Ze moeten schakelen of hun aanpak veranderen. En inderdaad de ene keer schakelen is veel kleiner dan een andere keer. Ook de manier van aanpassen is elke keer anders.

Flexibiliteit is afhankelijk van uiteenlopende factoren. 

Er zijn kinderen bij wie nieuwe situaties over het algemeen veel spanning opleveren. Misschien omdat ze heel opmerkzaam zijn of omdat ze de situatie niet kunnen overzien en daardoor niet weten wat ze kunnen verwachten, zich geen voorstelling kunnen maken van wat er gaat komen. Kinderen die het lastig vinden om zich aan te passen aan een nieuwe omstandigheid, houden het liefst alles bij het oude en hechten veel waarde aan een vaste routine. In vergelijking met leeftijdgenoten worden ze vaak gezien als star, koppig of rigide.

In deze e-learning leer je nog veel meer over flexibiliteit. Want hoe herken je leerlingen met een zwakke flexibiliteit en wat helpt deze kinderen?

De e-learning kun je op elk gewenst moment starten en je hebt een “levenslange” toegang.

Onlangs zijn er nog enkele filmpjes aan toegevoegd, dus zo wordt de e-learning steeds een beetje waardevoller. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.