Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand

Gamification in het onderwijs

Gamification? De eerste keer dat ik daar iets over hoorde moest ik meteen aan gamen kijken en dacht ik dus aan het spelen van games in de klas. Ik was er niet meteen enthousiast over, maar toen ik voorbeelden zag besloot ik het gewoon eens uit te proberen. En wat werkte het goed!

Wat is dat dan gamification?

Met gamification gebruik je spelelementen in je onderwijs om leerlingen beter te laten leren. Denk aan raadsels, beloningen, opdrachtkaarten of lastige spelregels. Een aantal bekende voorbeelden van gamification zijn escaperooms en tijdens de week van de Mediawijsheid het spel MediaMasters waar veel groepen 7 en 8 aan deelnemen. De week van de Mediawijsheid is trouwens van 6 tot en met 13 november en inschrijven is nog mogelijk. 

Waarom gamification inzetten in je lessen?

Ik denk dat we allemaal wel het type leerling in de klas hebben dat lastig te motiveren is om aan de slag te gaan voor het leren voor een toets of het maken van een presentatie. Voorheen gaf ik een toets op of kregen ze een maakopdracht en zag ik het eindresultaat en dan was dat voldoende of onvoldoende. Had je een onvoldoende dan had je “gefailed”. Niet echt positief en ook niet motiverend voor een volgende keer. Je wilt dat leerlingen succeservaringen opdoen, enthousiast zijn en gemotiveerd zijn om met je lesstof aan de slag te gaan. Daarnaast denk ik dat gamification leerlingen met zwakke executieve functies kan helpen het werk te overzien en het werk beter te leren organiseren.  Doordat je namelijk levels inbouwt, wordt de grote opdracht (die ze wellicht niet kunnen overzien) opgebroken in kleinere porties (de verschillende levels van een game). Game uitgespeeld = opdracht voltooid.  Game over in de positieve zin van het woord. Tot slot vind ik het wel belangrijk dat leerlingen beseffen dat het geen wedstrijd tegen anderen is, maar een uitdaging voor henzelf. 

gamification
Hoe kun je gamification inzetten in je lessen?

Voor je aan de slag gaat met gamification in de les, is het goed om te bedenken wat je doel is. Wil je leerlingen bijvoorbeeld meer motiveren, beter bij de les betrekken, of zoek je een leuke variant om de lesstof aan te bieden?

Gamification kun je op veel verschillende manieren inzetten in je klas. Zowel online als offline. Online kun je bijvoorbeeld denken aan het spelen van een Kahoot of Socrative. Hiermee test je de kennis van jouw leerlingen.

Een leuke combi van offline en online is het werken met QR codes. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je leerlingen lesstof wilt laten bestuderen. Maak een speurtocht aan de hand van QR codes. Maak een x aantal vragen en koppel elke vraag aan een QR code. Hang de QR codes verspreid door je lokaal of de ruimtes die je tot je beschikking hebt op. Verdeel je leerlingen in groepjes en laat ze met een device de QR codes scannen. De antwoorden op de vragen kunnen ze vinden in hun boek en het antwoord schrijven ze op een antwoordvel. Jij zit op een centrale plek en na elke vraag laten de leerlingen het antwoord aan jou zien. Is het goed dan mogen ze door naar de volgende vraag. Is het antwoord fout dan moeten ze nog even verder zoeken naar het goede antwoord. 

Tot slot kies ik er vaak voor om grote opdrachten op te delen in kleine opdrachten. Gamification helpt hierbij heel goed. Elke stap is dan een level. Het maakt de opdracht overzichtelijker en verkleint de kans op het vergeten van stappen. Elke leerling krijgt een overzicht met de verschillende levels en in de klas hangt een overzicht (zie foto). Level afgerond? Laten controleren door de juf en dan mag er weer een sticker geplakt worden. 

Pas jij elementen van gamification toe in jouw onderwijs?

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.