Groene spelen voor de groepsvorming

groene spelen
[Gastblog van meester Jason]

Na vorig jaar geen gymles te hebben gegeven geef ik dit jaar niet alleen gymles aan mijn groep 8, maar ook aan groep 7. Al in de eerste les, gevuld met groene spelen, merkte ik weer wat voor een leuke afwisseling dit is op het reguliere voor de klas staan. Een middag in de gymzaal staan voelt eigenlijk als lekker lang buitenspelen. Twee keer dezelfde gymles geven heeft als voordeel dat ik in de tweede les gelijk kan aanpassen wat ik in de eerste les heb gezien.

Spellen zonder winnaar

Na de zomervakantie begon ik natuurlijk met ´groene spelen´. Voor degenen die de term niet kennen, dit zijn spellen zonder winnaar en met een samenwerkelement. Zelf probeer ik eigenlijk in iedere gymles iets groens te verwerken en ook in mijn onderwijs over het algemeen. Competitie is soms heel nuttig, maar het is vaak toch echt veel leuker om van jezelf te winnen: ‘Vorige keer sloeg ik zo vaak raak en nu al zo vaak… wow!’

Voorbeelden van groene spelen

We begonnen met wat spellen met een ballon die natuurlijk gelijk de aandacht trokken. De kinderen hielden samen een ballon tussen de buik en probeerde zo te overkant te bereiken. Leuk om te zien dat de kinderen zelf zorgde dat iedereen een tweetal had (of drietal). Voor mij direct een ingang om een compliment over te geven. Na het naar de overkant lopen hebben de kinderen een parcourtje afgelegd met de ballon tussen hun buik. Interessant hierbij was dat iedereen hetzelfde parcours aflegden en dat het dus feitelijk een wedstrijd had kunnen zijn, maar de kinderen waren alleen maar bezig met hun tweetal.
Leuke afwisseling hierbij was een concentratieopdracht waarbij de kinderen in de kring stonden. Ze sloegen (duwden) de bal allemaal tegelijk naar hun maatje die aan de andere kant in de kring stond. Door te concentreren op je maatje en door samen te werken lukte het iedereen om de ballon te krijgen zonder dat hij op de grond viel.

Met zijn allen 

Het element ’tijd’ is vaak ook een leuke tegenstander van de groep. Wil je toch een competitie-element toevoegen, maar dan niet tegen elkaar dan is tijd een leuke manier. De kinderen speelden in twee vakken (los van elkaar) voetbal. Ze moesten met hun team de bal in het doel scoren waarbij ze de pionnen moesten ontwijken en de bal door het trapezium moesten spelen. Een criteria hierbij was dat iedereen uit het team de bal aangeraakt moest hebben voordat er werd gescoord. Een mooi voorbeeld van het positieve van groene spelen. ‘Hoe lang duurt het voordat jullie gescoord hebben?’ Er werd druk overlegd en er werd een plan gemaakt. Vaste overspeelmaatjes moest tijdswinst opleveren en inderdaad werd er naarmate we het vaker deden steeds meer gescoord. De kinderen dachten zelf na over hoe ze het nog uitdagender konden maken. Leuk om hierbij de groepjes een paar keer te wisselen. Zo’n wedstrijdje tegen de klok is natuurlijk ook heel goed toe te passen bij alle andere balsporten…

Afsluiting

De les werd afgesloten met trefbal wat je eigenlijk ook best groen kan spelen door een achtervak te gebruiken. Kinderen werken samen in het reguliere vak, maar ook met de kinderen die in het achtervak staan: ‘Kijk.. wil graag terug in het veld. Hoe kan jij haar helpen?’ Door alle sociale elementen die in deze les zaten werd er enorm eerlijk gespeeld. Eén leerling die een tegenstander op de nek raakte zei: ‘Nee hoor je bent niet af, want ik raakte je op je nek.’
Wat mij betreft is het doel bereikt!!

Het leuke is dus dat je met een paar kleine aanpassingen eigenlijk (bijna) ieder spel groen kan maken en dat je ook de kinderen hierin kan laten meedenken… Veel plezier met ontdekken!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.