Het congres executieve functies

executieve functies

Vorig schooljaar werd ik benaderd door Esther van Onderwijswereld over een congres dat zij wilde gaan organiseren. Ze vroeg aan mij of ik een workshop over executieve functies wilde geven en dan met name gekoppeld aan de bovenbouw. Spannend, maar een enorm leuke uitdaging! 

Op weg naar ’t VO

In deze workshop ben ik dieper ingegaan op leerstrategieën en executieve functies en de executieve functie plannen. In 3 rondes kwamen bijna  40 leerkrachten een uur naar mij luisteren. Het tempo lag hoog, want een uur is kort. Eigenlijk te kort! Maar man, man wat was het leuk om te doen! Ik heb vooral veel praktische voorbeelden voor in de klas gegeven. 

Leerstrategieën en executieve functies 

Tijdens de workshop heb ik me beperkt tot de volgende leerstrategieën: retrieval practice,  interleaved practice, spaced practice, dual Coding. Dit zijn wat mij betreft namelijk de meest effectieve. Maar wat zijn leerstrategieën nu eigenlijk?


“Leerstrategieën zijn concrete manieren van leren die leerlingen bewust inzetten om het leren zo soepel mogelijk te laten verlopen; ze leren daardoor ‘hoe’ ze moeten en kunnen leren” (afkomstig uit ‘Zelfregulerend leren’ van Pieternel Dijkstra). 

Om deze leerstrategieën in te kunnen zetten, maak je gebruik van verschillende executieve functies. Denk aan: timemanagement, plannen en organiseren, metacognitie, doelgericht doorzettingsvermogen en volgehouden aandacht. Door in jouw lessen bewust stil te staan bij de leerstrategieën en deze te integreren in je lessen, werk je dus (on)bewust aan het versterken van die executieve functies.

De vraagbokaal is een voorbeeld van spaces practice. Elke dag trek ik enkele kaartjes van leerlingen met daarop een vraag over de lesstof. Kunnen alle leerlingen de vraag beantwoorden? Zo zijn ze actief bezig met de lesstof. 
 

Deel twee van de workshop

In het tweede deel van de workshop ging ik dieper in op de executieve functie plannen. Plannen vinden pubers lastig. Een planning maken lukt vaak nog wel, maar deze ook daadwerkelijk uitvoeren is een tweede. Dit komt vaak (uitzonderingen daargelaten) doordat ze in het hier en nu leven en het duurt nog zo lang voordat de toets is, ik hoef nog niet te beginnen. Daarnaast zijn de planningen vaak heel vaag en dus niet concreet genoeg. Ik ga woensdag 16 uur aardrijkskunde leren. Wat ga je dan leren? Hoe ga je dan leren? Door jouw leerlingen in groep 8 te helpen met het plannen en zo jouw kennis over te dragen, help je ze daar enorm mee. 

Workshop

Wil je nu ook graag een workshop over executieve functies of over leerstrategieën? Neem dan gerust contact op met mij (info@jufjoanne.nl). Dan bespreken we de mogelijkheden!

Liever online een training? Volg dan mijn e-learning over executieve functies!

 

 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.