Review: Het kattenmannetje en andere sprookjes – Janneke Schotveld

In Het kattenmannetje en andere sprookjes passeert een bonte stoet sprookjesfiguren de revue, van stoere ridsters en stokoude ooievaars tot piepkleine tovenaartjes en heel grote reuzen.

Maak kennis met Mijntje, die besluit haar broertje in een konijn te veranderen. Met Vidor, die alles van draken denkt te weten – totdat hij een wel heel bijzonder exemplaar tegenkomt. Met Ali Baba, wiens naam je misschien bekend voorkomt, want zijn overoveroverovergrootvader was best beroemd. En natuurlijk met het kattenmannetje, dat precies kan verstaan wat de katten om hem heen hem te vertellen hebben, maar zelf niemand heeft die naar zijn problemen luistert. Of toch wel?

Het boek

Het kattenmannetje en andere sprookjes is een moderne sprookjesbundel. De vijftien verhalen in deze geestige en verrassende sprookjesbundel van Janneke Schotveld zijn prachtig geïllustreerd door o.a. Martijn van der Linden, Milja Praagman, Annet Schaap, Sanne te Loo en Kristof Devos.

De kaft van het boek is een prachtige illustratie van Martijn van der Linden. Het boek heeft een harde kaft en ligt goed in de hand.

Mijn mening

In het begin moest ik even wennen. Het lezen van een heel boek met sprookjes doe ik niet meer dagelijks. Toch vond ik de meeste verhalen erg leuk om te lezen. Deels ook doordat er verrassende sprookjes tussen zaten, zoals Moza en de Sjeika.

Janneke Schotveld introduceert nieuwe woorden in de sprookjesbundel, zoals ridster. Ze laat verschillende personages en plaatsen terugkomen in andere sprookjes. Zo ontmoeten het kattenmannetje en het dametje hart van goud elkaar in het park. Doordat voor elk sprookje een andere illustrator gekozen is, is het een gevarieerd en kleurrijk boek geworden. De auteur heeft haar best gedaan om allerlei typen mensen in het boek terug te laten komen: twee koninginnen in plaats van een koning en een koningin, een meisje in een rolstoel en personages hebben namen die uit alle windstreken komen. Hierdoor zullen veel kinderen zich aangesproken voelen.

Ik vind het boek het meest geschikt voor leerlingen van groep 4 tot en met 6, maar er zullen zeker kinderen zijn die het of niets vinden of die het een superleuk boek vinden. Het is zeker ook geschikt als voorleesboek in de klas.

Werken met sprookjes in de klas

Aan de hand van sprookjes kun je veel lessen geven in je klas. Zo gebruik ik sprookjes in mijn Close Reading lessen (kijk maar eens onder downloads).

Daarnaast kun je ook de creativiteit van leerlingen stimuleren door ze zelf een sprookje te laten schrijven of door ze een tekening te laten maken bij een sprookje. Mijn leerlingen worden altijd helemaal zen van de combinatie voorlezen en tekenen. Je kunt een speld horen vallen!

Een klassengesprek over de moraal van het sprookje is natuurlijk ook een mogelijkheid. 

Het boek maakte onderdeel uit van de leesbox van Hey Reader! 

Over deze leesbox schreef ik al eerder een review. Deze kun je hier lezen:

Hey reader! Een nieuwe maandelijkse kinderboekenclub.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.