Hoe bereid ik mijn leerlingen goed voor op de eindtoets?

Net als voorgaande jaren maken leerlingen groep 8 in april weer de eindtoets. Ook al hebben leerlingen hun advies al gehad en zijn ze al ingeschreven op het VO, toch geeft dit bij een aantal leerlingen nog veel stress. Wat kun jij nu doen als leerkracht om je leerlingen zo ontspannen mogelijk door deze dagen te loodsen?

1. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Een inkoppertje misschien, maar toch wel essentieel. Enkele jaren terug werkten we op mijn school met een behoorlijk verouderde taalmethode. Er zat een groot gat tussen wat leerlingen in de methode kregen aangeboden en wat er volgens de “Toetswijzer bij de centrale eindtoets PO taal en rekenen” werd gevraagd. Ik heb toen een overzicht gemaakt van de getoetste onderdelen op de eindtoets en een overzicht wanneer welk onderdeel in de methode werd aangeboden. Zo wist ik precies wat ik nog eens terug moest laten komen of wat niet of onvoldoende aan bod kwam.

2. Eigenaarschap: wat hebben mijn leerlingen nodig?

De week voor de eindtoets krijgen leerlingen de gelegenheid om zichzelf een extra boost qua zelfvertrouwen te geven. Ze krijgen een papier waarop ze kunnen aankruisen met welke onderdelen ze nog willen oefenen en hoe ze willen oefenen: instructie, filmpje, verwerking op papier of op de computer. Via Google Classroom deel ik diverse documenten met links naar goede youtube instructiefilmpjes en links naar diverse oefensites. Voor de leerlingen die graag op papier werken zoek ik werkbladen. Deze werkbladen print ik op verschillende kleuren papier, zodat ik snel kan zien wie met welke lesstof aan de slag is. Zo print ik bijvoorbeeld breuken op groen papier en procenten op geel papier.

3. Boeiend onderwijs: samenwerkend leren in spelvorm

De betrokkenheid van leerlingen kun je verhogen door het inzetten van coöperatieve werkvormen. Ik maak heel graag gebruik van de combinatie tweetal coach en bewegend leren. Op het schoolplein hang ik opgaven uit het IEP oefenboekje (wij werken op mijn school met de IEP eindtoets) en ik verdeel de leerlingen in tweetallen. Elk tweetal moet bij een ander nummer beginnen. Leerling A leest de opdracht voor, leerling B maakt de opdracht, leerling A coacht leerling B tijdens het maken van de opdracht en geeft feedback, daarna gaan ze op zoek naar de volgende opdracht en wisselen ze van rol. Mijn leerlingen vinden het superleuk om te doen en zijn enorm gemotiveerd.

4. Exit Tickets

Je les afsluiten met een exit ticket is een ideale manier om snel te checken of het lesdoel behaald is of niet.  Aan de hand van de exit tickets maak ik de keuze voor mijn les van morgen. Je kunt dit op meerdere manieren doen. Ik zet vaak enkele korte opdrachten op het bord (2 sommen of 2 zinnen waarin ze het werkwoord goed moeten vervoegen) en de leerlingen schrijven hun antwoorden op een post-it. De post-it plakken ze op het bord of het raam. Nadeel hiervan is dat niet alle post-it blaadjes even lekker plakken en je ze dan om de beurt naar beneden ziet dwarrelen…

Een andere manier die iets meer voorbereiding kost is dat je een mini-werkblad maakt met daarop een paar kleine opdrachtjes. Bij mij is een mini-werkblad vaak ¼ deel van een A4 papier. Leerlingen vullen het in en leveren het bij jou in of prikken het op het prikbord.

 

5. Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen vind ik heel belangrijk. Dit jaar heb ik een heel onzekere groep leerlingen die zoveel in hun mars hebben, maar heel vaak denken dat ze het niet kunnen. Daarom maak ik met hen een “helpende gedachten kubus”. Op elk vlak kunnen ze een motiverende kreet of tekeningetje voor zichzelf maken. Deze kubus mogen ze op hun tafel houden tijdens het maken van de eindtoets.

6. Huiswerkbrief

Voorafgaande aan de week van de eindtoets geef ik de leerlingen altijd de volgende brief mee: “Volgende week is de IEP eindtoets. Het lijkt ons een goed idee als we ons daar dit weekend op voorbereiden. Hieronder zie je een lijst met activiteiten. Doe er dit weekend zoveel mogelijk en streep wat je gedaan hebt door. Neem de lijst maandag weer mee naar school.” Activiteiten die ik in die brief zet variëren van lekker een stuk fietsen tot iets lekkers koken en nog veel meer activiteiten. Ik krijg hier altijd hele leuke reacties op van ouders en leerlingen.

7. Succeswens

Op dag 1 van de eindtoets geef ik de leerlingen altijd een kleinigheidje. Op internet vind je heel veel leuke ideeën. Twee jaar terug hebben mijn duo en ik alle leerlingen een flesje water gegeven met daarop de tekst: “mijn succesfles: Vandaag kijk ik extra goed wat er gevraagd wordt.” Vorig jaar kregen alle leerlingen een mini marsje met daarbij een kaartje met de tekst: “jij hebt heel wat in je mars.” Dit jaar heb ik voor alle leerlingen een “geluks gummetje” bij de action gekocht.

8. Motivatiekaartje

Op dag 2 van de eindtoets vinden alle leerlingen ‘s morgen op hun tafel een persoonlijk motivatiekaartje. Ik laat mijn leerlingen graag weten dat ik trots op ze ben. Op wie ze zijn en wat ze doen.

Leuke motivatiekaartjes vind je hier.

9 .Tot slot…relax!

Ondanks dat ik heel veel doe voorafgaand aan de eindtoets, praat ik er niet bewust over met mijn leerlingen. Ik benoem niet dat ik al deze dingen doe speciaal voor de eindtoets. Natuurlijk speelt het in mijn achterhoofd, het is mijn werk. Mijn leerlingen hoeven hun hoofd er niet over te breken. Relax, adem in en adem uit. Ook deze toets gaat weer voorbij. En ja, na de eindtoets mogen ook mijn leerlingen zich lekker ontspannen. Dat hebben ze dan helemaal verdiend!

Wil je ook een helpende gedachten kubus maken met jouw klas? Download hier de kubus die ik gebruik!

Hoe bereid jij jouw leerlingen voor op een toets? Ik hoor het graag van je!

Eén reactie

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.