3 ideeën voor leesbevordering in de klas

leesbevordering

Elke ochtend starten wij met 15 minuten stillezen. De een is meteen verdiept in zijn boek, de ander moet nog even een nieuw boek kiezen en een derde gaat aandachtig het plafond bestuderen. Kortom, je hebt lezers en je hebt lezers! Om mijn leerlingen te laten genieten van lezen en ze kennis te laten maken met nieuwe boeken, bied ik regelmatig een activiteit ter leesbevordering aan (klinkt goed hè). In deze blog vertel ik je over boekensushi, speeddate en de kaftencarrousel. 

Boekensushi

Ik denk dat de boekensushi bij veel van jullie wel een bekende activiteit is als je het over leesbevordering hebt. Voor de mensen die deze activiteit niet kennen leg ik hem kort uit. Mijn taak als leescoördinator bestaat dit schooljaar voornamelijk uit het aanschaffen van nieuwe boeken voor groep 1 t/m 8. Elk kwartaal schaf ik heel veel. nieuwe boeken aan en die introduceer ik op de volgende manier: De leerlingen zitten in ede kring. Iedere leerling heeft een nieuw boek voor zich liggen. Op mijn signaal krijgt iedereen 3 minuten om in het boek te lezen. Daarna wordt het boek doorgegeven naar de volgende leerling. Iedereen heeft nu weer een nieuw boek en leest daar opnieuw 3 minuten in. Weer doorgeven, weer lezen. Na 9 minuten heeft iedereen kennisgemaakt met 3 boeken. Is er een boek dat je helemaal wilt gaan lezen? Wie wil, kan het gekozen boek lenen. Zijn er meerdere gegadigden, dan loten we. Vaak ontstaat er zo ook al een reserveringslijst voor de meest populaire boeken. 

Speeddate

Deze manier van leesbevordering lijkt wel een beetje op boekensushi, maar is toch anders. De helft van de leerlingen zit op hun plaats met een boek dat zij willen aanbevelen. Zij blijven op hun plaats zitten. De andere leerlingen komen drie minuten daten. De leerlingen met een boek vertellen over hun boek en beantwoorden vragen. Na drie minuten geeft de leerkracht een signaal. De leerlingen met een boek blijven zitten. De andere leerlingen schuiven een plaats op naar de volgende date. Doe dit 3 x 3 minuten, d.w.z. 3 dates, 3 boeken. Aan het eind maak ik tijd voor een klassikaal gesprekje. Wie heeft er een goede tip gekregen? Wat voor boek is het? Kon je klasgenoot goed vertellen over het boek? Ik noteer altijd welke leerlingen hun boek moesten aanprijzen en dan verderop in het schooljaar doe ik de activiteit nog een keer, maar dan is de andere helft van de klas aan de beurt om een boek aan te bevelen. Deze activiteit kondig ik altijd wel van te voren aan, zodat leerlingen hierop voorbereid zijn.

De kaftencarrousel

Deze activiteit kost je meer voorbereidingstijd, maar mijn leerlingen vinden het altijd wel ontzettend leuk. Scan voorafgaand aan de les een aantal kaften van boeken en maak de titels onherkenbaar. Je kunt ook afbeeldingen op het internet opzoeken en in een powerpoint zetten. Laat de scans zien op het scherm. Wie weet de titels nog? Waar ging het boek ook weer over? Zo maak je van een les leesbevordering een les waarin volop gepuzzeld en geraden wordt door de leerlingen. 

 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.