Energizers voor in de klas kun je voor veel zaken gebruiken. Om te werken aan de groepsvorming, om te werken aan de sociaal emotionele ontwikkeling en van tijd tot tijd heb je van die momenten waarop je merkt dat je leerlingen niet meer bij de les zijn. Ze hebben of energie over of lijken in slaap te vallen. Kortom tijd om de boel even (kort) de boel te laten en wat energie door die lichamen te laten stromen, dan zijn ze daarna weer helemaal fris en fruitig voor je volgende les.
Dit zijn zeven van mijn favoriete energizers voor in de klas:
Just dance
Je hebt nodig: Digibord met internet
Even lekker bewegen in de klas. Zorg dat je leerlingen voldoende ruimte hebben en zoek op youtube naar just dance dansjes en laat de leerlingen lekker dansen! Naast lol en rode wangen zijn ze daarna weer vol energie om geconcentreerd aan de slag te gaan in de klas. Dit jaar vinden zelfs de jongens in mijn klas het geweldig. Genieten!
Boogiebal
Je hebt nodig: een bal en muziek
Zorg dat er in je lokaal ruimte is voor een kring. De leerlingen gaan in een dichte kring staan zodat ze elkaar met de ellebogen kunnen raken. Terwijl de muziek speelt, gaat de bal de kring rond. Als de muziek stopt moet de speler die de bal vast heeft een gekke manier bedenken om hem aan de volgende speler door te geven. Bijvoorbeeld: onder zijn been door, onder zijn arm, met een dribbelpasje… deze leerling blijft de bal, telkens als hij voorbijkomt, op die manier doorgeven voor de rest van het spel.
Stop de muziek regelmatig, zodat zoveel mogelijk spelers de bal op een gekke manier moeten doorgeven. Spelers die twee keer met de bal in de handen worden verrast, blijven hetzelfde doen maar voegen er een tweede kunstje bij.
Stripfestival
Dit spel vergt wel een wat langere voorbereidingstijd voor jou als leerkracht, maar het is wel een leuke vorm om in te zetten als je op zoek bent naar energizers voor in de klas.
Je hebt nodig: een rol plakband en stripverhalen uit kranten of tijdschriften.
Knip voor iedere groep een ander stripverhaal uit een krant of tijdschrift. Het aantal leden in een groepje stemt overeen met het aantal plaatjes van de strip. Knip dan de verschillende plaatjes uit en doe ze in een doos.
De spelers trekken elk een afbeelding uit de doos en maken die met plakband vast op hun borst. Iedereen gaat op zoek naar de spelers uit hetzelfde stripverhaal. Zodra alle afbeeldingen hun eigen strip hebben gevonden, gaan ze in de juiste volgorde staan. Als alle strips klaar zijn, kunnen leerlingen hun eigen strip lezen.
Groepsfoto
De fotograaf moet ontdekken wie er ontbreekt voor de foto.
Wijs een fotograaf aan. De andere leerlingen gaan dicht bij elkaar staan voor de ‘groepsfoto’. Nadat de fotograaf de groep een poosje aandacht heeft bekeken, wordt de fotograaf naar buiten gestuurd. In zijn afwezigheid kiest de groep een speler, die zich achter hen verstopt. De fotograaf wordt weer binnengeroepen. Hij moet raden wie er ontbreekt vóór de groep hardop tot tien kan tellen. Als hij daarin slaagt mag hij de foto maken. Anders wordt een nieuwe fotograaf aangewezen voor de volgende versie.
Je kunt dit spel moeilijker maken door de leerlingen van plaats te laten verwisselen terwijl de fotograaf buiten is.
Commando Pinkelen
Dit spel is al enorm oud, maar blijft leuk!
De leerlingen zitten aan hun tafel. Op commando van de spelbegeleider moeten een aantal bewegingen gemaakt worden. Deze bewegingen zijn : pinkelen, plat, hol en bol: Commando pinkelen, commando plat, commando hol, commando bol.
De spelbegeleider geeft het commando en maakt tevens zelf de bewegingen. De leerlingen nemen deze bewegingen over, maar ze moeten alleen reageren als het woord “commando” ervoor gezegd werd. De spelbegeleider kan de leerlingen ook misleiden door een verkeerde beweging uit te voeren.
Wie van de leerlingen fout reageert (wanneer het woord “commando” niet uitgesproken werd, of door de verkeerde beweging te maken), is af. Wie blijft het langst meespelen?
Wie is het?
Kies een leerling die voor de klas mag komen staan en spelleider is. De spelleider neemt 1 persoon uit de klas in gedachten. Iedereen uit de klas gaat staan. Om de beurt stelt iemand uit de klas een vraag aan de spelleider om er achter te komen wie de spelleider in gedachten heeft. Bijvoorbeeld: Heeft hij/zij een bril? Antwoord: Nee Dan mag iedereen met een bril gaan zitten. Antwoord: Ja. Dan mag iedereen zonder bril gaan zitten. Vervolgens komt de volgende vraag enzovoort. Hoeveel vragen heeft de klas nodig om achter de persoon te komen die de spelleider in gedachten heeft?
Vier op….
Alle leerlingen zitten op een stoel of op de grond. Iedereen mag op elk moment opstaan, maar niemand mag langer dan 5 seconden achter elkaar blijven staan. Elke speler mag zo vaak opstaan als hij wil. De uitdaging is om altijd precies 4 staande mensen te hebben.
Er zijn natuurlijk ontzettend veel leuke energizers voor in de klas. Naast beweegmomenten in de klas kun je natuurlijk ook naar het schoolplein om een bewegend leren activiteit vorm te geven.
Tijdens de Corona periode schreef ik een blog over bewegend leren thuis en op school .
Daarnaast heb ik ook een serie van 3 blogs over spelletjes spelen om te leren geschreven.