Organisatie

organisatie

Het organiseren van je spullen of je manier van leven kan voor sommige mensen erg lastig zijn. Hun hoofd en huis zijn letterlijk een chaos. Ze missen een vorm van organisatie. 
Organisatie is ook het vermogen om systemen te ontwikkelen en onderhouden om op de hoogte te blijven van informatie en benodigde materialen. Deze vaardigheid richt zich niet alleen maar op activiteiten en verantwoordelijkheden, maar ook op gedachten en ideeën én gevoelens en emoties.

Waarom leren organiseren?

Met het ouder worden en zelfstandiger je huiswerk, studie of werk moeten organiseren is het belangrijk dat een kind leert zich te organiseren. Het voordeel hiervan is dat wanneer je overzicht houdt, je beter en sneller beslissingen kunt nemen en dat je geen of minder fouten maakt. Het levert dus tijdwinst en mogelijk een beter resultaat op.

Het uitpuilende kastje 

Heb jij ze ook in je klas? Die leerlingen die nooit iets kunnen vinden in hun laatje (en dan glashard beweren dat jij het vast moet hebben). Ik heb er elk jaar wel een aantal. Eerst laat ik deze leerlingen altijd eerst zelf nog eens zoeken, daarna wil ik mezelf er pas mee bemoeien. En als ik dat doe, moet ik oppassen dat ik niet te sarcastisch reageer als ik het schrift zo uit een uitpuilend laatje vis. Dat gaat dan meestal zo: met een diepe zucht loop ik naar de leerling. Ik trek het laatje eruit en zet het op tafel. Meteen valt er van alles op de grond. Ik kijk eens geërgerd naar de leerling. Besluit maar meteen twee stapels te maken en geef de leerling opdracht de oud papierbak te halen. De helft kan zo weg, minstens al een half jaar oud. Vervolgens vind ik het schrift helemaal onderin of in een boek. Wat een organisatie! Denk niet dat deze leerling er iets van leert op deze manier. 

Hoe dan wel?

Liefst wekelijks maak ik tijd om de laatjes op te laten ruimen. Op het bord kunnen de leerlingen zien wat er in hun laatje en in hun kastje moet. De rest kan weg. Ik sta als een soort dirigent (of was het nou een dictator?) voorin de klas: Tas! Oud papier! Door het lijstje op het bord, voorkom ik minstens 30 vragen. Het helpt mijn zwakke broeders van de organisatie met het opruimen en organiseren van hun laatje/kastje. Tot we een week verder zijn…

Een goede organisatie

Dat een goede organisatie van je spullen en materialen voordelen oplevert weten we allemaal. Maar een kind gelooft er pas in als het de noodzaak ervan ziet. Laten oefenen met organiseren helpt dus alleen wanneer dit het kind een duidelijk voordeel oplevert. Hierbij kan het spelen van spelletjes heel goed helpen. Bij een wat ingewikkelder spel heb je vaak veel spelmaterialen. Dit moet op een systematische manier geordend worden. Je moet voor je spullen zorgen, je score bijhouden, opletten wat een ander doet, inspelen op de zetten die een ander zet. Bij kleuters kun je denken aan spellen als Wie is het en Rush Hour en bij oudere kinderen aan Mastermind en Cluedo.

 

Huiswerk 

Bij leerlingen in de bovenbouw zie je dat de organisatie van het huiswerk ook vaak te wensen overlaat. Ze raken het kwijt, plannen het niet goed en weten niet wat belangrijk is. Vervolgens leren ze niet op de juiste manier. Met als gevolg weer een laag cijfer. 

Wat kun jij als leerkracht doen om jouw leerlingen hierbij te helpen? Door de salami-techniek help je jouw leerlingen bijvoorbeeld al met een stukje organisatie. 

Meer tips vertel ik je tijdens de online workshop leerstrategieën. Door op de afbeelding te klikken krijg je meer informatie over deze workshop en de data waarop ik deze workshop geef.

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.