Rekenen met breuken in groep 6

breuken in groep 6

Als je aan de slag gaat met breuken in groep 6 is het belangrijk dat je niet te snel door de verschillende handelingsniveaus uit het handelingsmodel gaat en daardoor ervoor zorgt dat leerlingen nog maar één ding denken: “breuken zijn stom en lastig. Ik kan dit niet.” Mijn beste tip is dan ook blijf eens wat langer hangen bij de niveaus 1, 2 en 3. 

Starten met het handelingsmodel in je achterhoofd

Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht. Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus, De leerkracht kan daar eventuele hulp op aanpassen. Het handelingsmodel is gebaseerd op de didactische opbouw van het ijsbergmodel. De handelingsniveaus lopen van concreet naar abstract (door te handelen in de werkelijkheid met concrete materialen binnen een context, door afbeeldingen van contexten te gebruiken, door materialen en modellen in te zetten en door de bewerking ‘kaal’ te maken). Dit model zou ik zeker inzetten bij het leren rekenen met breuken in groep 6 (en natuurlijk alle andere groepen).

Handelingsmodel bron: Ernstige RekenWiskunde problemen en dyscalculie

Het handelingsmodel fase 1 en 2 en breuken

In groep 3 en 4 begin je al een beetje met breuken. Het gaat dan om het benoemen van een half en een kwart bij bijvoorbeeld een stuk fruit. In groep 5 en 6 wordt dit verder uitgebouwd. Bijna iedereen kent wel de voorbeelden van lessen met pannenkoeken en chocoladerepen waarin het rekenen met breuken inzichtelijk wordt gemaakt. Fase 1 uit het handelingsmodel. In de rekenmethoden wordt vervolgens de stap gezet van handelen in ‘werkelijkheidssituatie’ (snijden van een taart of stokbrood) naar het ‘concreet voorstellen’ aan de hand van afbeeldingen van een taart of een stokbrood. De opdracht die gegeven wordt is bijvoorbeeld: kleur 3/4 deel van de taart. De afbeeldingen ondersteunen de relatie met de werkelijkheid, maar op een abstracter niveau. Je kunt de taart niet meer snijden, maar nog wel tekenen en kleuren. Stapje voor stapje worden de breuken in groep 6 steeds concreter gemaakt.

Fase 3 van het handelingsmodel

In het handelingsniveau ‘abstract voorstellen’, wordt de werkelijkheid nog een stapje abstracter weergegeven en worden leerlingen ondersteund met abstracte breukenmaterialen en modellen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van breukenstroken, breukenstokken of materialen uit de breukendoos. De afwisseling van modellen en materialen met verschillende vormen is belangrijk om te voorkomen dat leerlingen een kwart blijven zien als een kwart cirkel. Zo wordt het rekenen met breuken in groep 6 weer een stapje abstracter. 

Werkbladen breuken

Speciaal voor het rekenen met breuken in groep 6 maakte ik twee werkbladen die passend zijn bij fase 2 en 3 van het handelingsmodel. Puur met de reden dat ik merk dat we vaak verlegen zitten om voldoende oefenmaterialen voor de breuken.  Je vindt de werkbladen hieronder. 

Rekenen met breuken in groep 6

Twee werkbladen voor het oefenen met breuken in groep 6

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.