Review: Avonturen van de dappere ridster – Janneke Schotveld

Avonturen van de dappere ridster is een bundel vol spannende en grappige verhalen over een heldhaftig meisje dat ontsnapte leeuwen terugbrengt naar de dierentuin, tasjesdieven in de kraag vat, bakkers uit bomen haalt en loslopende beelden terug op hun sokkel zet.

Als baby was ze al anders. Ze keek zo helder en onverschrokken uit haar ogen, dat sommige bezoekers terugdeinsden als ze zich over haar wieg bogen. Ze kwam al op voor de zwakkeren voor ze kon praten: ze was nog maar een dreumes toen ze haar buurjongetje resoluut op zijn kop sloeg, omdat hij voortdurend zijn zusje pestte. Zijwieltjes weigerde ze. Na vier keer vallen kon ze fietsen. Zwemles heeft ze nooit gehad. Ze redde al kevers uit het water voor ze kon zwemmen. Ja het was al vroeg duidelijk. Ze werd dan ook geen juf, kapster, tandarts, politievrouw, imker, piloot of hondentrimster, nee, ze werd ridster. En niet zomaar ridster, maar de dapperste ridster van het land!

Avonturen van de dappere ridster is geschreven door Janneke Schotveld. Ze schreef al eerder verhal over de dappere ridster in “De kikkerbilletjes van de Koning” en “Het kattenmannetje en andere sprookjes”. Ook dit boek valt onder het genre “sprookjes” en dan heb ik het niet over navertelde sprookjes van vroeger, maar sprookjes met een moderne twist. Het boek is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 7 tot 9 jaar. Voorlezen aan kinderen van 5 of 6 jaar is echter ook geen enkel probleem hoor. De illustraties zijn getekend door Milja Praagman. In het boek vind je 12 verschillende verhalen.

Ik kende Janneke Schotveld met name van de Superjuffie serie en in eerste instantie werd ik niet erg enthousiast van het genre sprookjes. Ik vond ze eigenlijk een beetje stoffig en gedateerd, maar dat is met de sprookjes van Janneke Schotveld absoluut niet het geval. Ze bevatten veel humor, zijn hedendaags en laten ons nadenken over de maatschappij van vandaag de dag. Zo gaat het verhaal van “De bakker in de boom” over mannen die op mannen verliefd worden.
De ridster heeft een groot hart en oog voor klein en groot leed en is altijd zeer oplossingsgericht bezig. Dit gecombineerd met de humor in het boek zorgde ervoor dat ik dit sprookjesboek heel snel had uitgelezen!

Hartelijk dank voor het toesturen van het boek Van Holkema en Warendorf! Ik geef dit boek een mooi plekje in mijn klassenbieb. Mijn groep 5 zal er na de zomervakantie van smullen!