Review: Bordwerk en aantekeningen – Marcel Schmeier

bordwerk en aantekeningen

In bordwerk en aantekeningen neemt Marcel Schmeier je mee in de wereld van het Slow Teaching waarbij bordwerk zorgvuldig wordt opgebouwd en geordend. Leerlingen maken aantekeningen en de leerstof wordt stapsgewijs en grondig onderwezen én geleerd. Kennis vanuit honderden jaren onderwijservaring wordt in dit boek gecombineerd met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en technieken. 

Slow Teaching?

Het tempo vandaag de dag in het (Nederlands) onderwijs ligt hoog. Soms wel te hoog. Ik heb vaak het gevoel om twee uur dat ik 5,5 uur aan topsport heb gedaan. Een half uur spelling, drie kwartier, rekenen, een kwartiertje voorlezen en door! In die 5,5 uur geef ik alles aan mijn leerlingen. Mijn kennis, mijn hulp, mijn energie en mijn aandacht. Soms van het een wat meer dan van het ander, maar vaak zet ik me 200% in en wil ik gewoon heel veel aan mijn leerlingen geven. Onthouden ze dat dan ook allemaal? Nee! in dit boek werd ik weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt en, zo lees ik in het boek, ik ben niet de enige leerkracht.

Vaak weet je als leerkracht zoveel over een bepaald onderwerp dat je een overkill aan informatie geeft aan de leerlingen. Mijn leerlingen hangen dan aan mijn lippen (dat streelt mijn ego natuurlijk), maar zijn veel te passief bezig. Dat kan anders! Als ik minder mondelinge informatie over mijn leerlingen uitstrooi, meer op mijn bord schrijf en teken ter ondersteuning en mijn leerlingen het bordwerk laat overnemen op een aantekeningenblad of in een schrift, dan blijft er veel meer van mijn les bij ze hangen. 

Het boek 

Bordwerk en aantekeningen bestaat uit 5 hoofdstukken. In hoofdstuk 1 word je meegenomen naar de geschiedenis van het bordwerk en moest ik terugdenken aan mijn eigen kindertijd en de periode dat ik startte als leerkracht met zo’n mooi zwart krijtbord dat ik elke dag met liefde schoonmaakte. Ik liet dit nooit de leerlingen doen, want dan had ik gegarandeerd strepen op mijn bord. Elke week nam ik mijn droogdoek mee naar huis en stopte het in de wasmachine. Nu kijk je vast een beetje meewarig naar dit stukje, maar het was echt zo. Ik vind een krijtbord nog steeds prettiger dan een whitebord, maar zonder mijn Digibord kan ik echt niet. Daar zie ik zeker de voordelen van in!

Wat mij betreft zijn hoofdstuk 3 en 4 het meest waardevol. Boordevol praktische tips en voorbeelden. 

De vijf punten van effectief bordgebruik
  1. Ondersteun je mondelinge instructie met beelden;
  2. Breng ordening aan;
  3. Laat bordwerk langzaam ontstaan;
  4. Laat leerlingen bordwerk overnemen en aantekeningen maken;
  5. Zorg voor herhaling.

Door te schrijven op je schoolbord tijdens de les zorg je ervoor dat de inhoud van de les langzaam wordt gedeeld met de leerlingen. Zo groeit het bordwerk in een rustig tempo. Ik had voorheen de neiging om alles al kant en klaar op het bord te hebben staan in mijn Prowise presenter presentatie, maar dat is veel te veel informatie in één keer zichtbaar voor de leerlingen. Goed bordwerk activeert de leerlingen. Oh en nog een tip… schrijf niet te klein, want achterin de klas moeten ze het ook goed kunnen lezen!

Mijn mening

Wat een waardevol boek om te lezen! Ik pleit er absoluut niet voor om terug naar vroeger te gaan. Ik ben blij met mijn Digibord, maar ik ben wel allergisch voor kant en klare lessen en het klakkeloos volgen van de methode. Ik wil kijken naar wat mijn leerlingen nodig hebben en door een boek als ‘Bordwerk en aantekeningen’ te lezen, sta ik weer stil bij dat wat mijn leerlingen nodig hebben. Een aanrader voor op elke koffietafel in het onderwijs!

Ik kreeg dit boek van uitgeverij Pica. Hartelijk dank hiervoor!

Het boek Bordwerk en aantekeningen is genomineerd voor het onderwijsboek van het jaar 2020. Het zou natuurlijk supertof zijn als je je stem uit wilt brengen op dit boek: tinyurl.com/bordwerk

Geef een reactie