Review: de macht van Algas

De macht van Algas

Het is 2317. Het water is gestegen en Nederland heeft nieuwe grenzen. Walcheren is het laatste Zeeuwse eiland dat standhoudt. Op een avond maken Naomi, Bries, Lutijn en Wikke de grootste storm van hun leven mee… Bijna lijkt hun geliefde eiland ten onder te gaan, maar het oppermachtige bedrijf Algas weet een grote ramp te voorkomen. De prijs voor hun redding is echter hoog. Heel hoog… Lukt het Bries, Wikke en de anderen om Walcheren te bevrijden uit de klauwen Algas? Je leest het hele verhaal in ‘De macht van Algas’!

5/5

Marco Kunst

De schrijver van ‘De macht van Algas’ is geboren in 1966 in Vlissingen, in Zeeland, vlak bij zee… Hij schrijft hier zelf het volgende over: het was fijn daar, op Walcheren – een kleine wereld, omzoomd door duinen en dijken, doorsneden door kronkelende weggetjes. Haventjes, dorpjes en kerkjes… Deze herinneringen heeft Marco meegenomen bij het schrijven van dit boek. Naomi, Bries, Lutijn en Wikke weten deze weggetjes ook allemaal te vinden. Om meteen in de sfeer van het boek te komen is het schutblad een plattegrond van Walcheren. Vlissingen, Middelburg en Serooskerke zijn Vlisse, Milburg en Sroos geworden.

Een reële toekomst?

‘De macht van Algas’ speelt zich ver in de toekomst af. Een toekomst die nu nog heel onrealistisch lijkt, maar misschien wel werkelijkheid wordt. Een toekomst waar grote delen van Nederland zijn opgegeven omdat ze vanwege de stijging van het water toch niet gered kunnen worden. Zo ook Zeeland. Grotendeels teruggegeven aan de zee. Land dat ooit aan diezelfde zee onttrokken was. Klimaatverandering ten top. Er groeien perziken in Zeeland. Daarnaast is AI zo machtig geworden dat ze bijna de macht hadden overgenomen in de wereld. Daar is net op tijd een stokje voor gestoken. Dat is niet zo bij de macht van multinationals. Een ander belangrijk thema in dit boek.

Een bekende omgeving

Laat ik allereerst gewoon even duidelijk zijn. ‘De macht van Algas’ is gewoon een heel goed boek dat heerlijk wegleest. Het is vlot geschreven, heeft de nodige cliffhangers en herkenbare emoties bij de hoofdpersonen. Doordat klimaatverandering (terecht) tegenwoordig vaak in het nieuws is, kost het je ook niet veel moeite om dit scenario als mogelijk realistisch te zien. Zelf vind ik het gewoon heel tof om een boek te lezen dat zich in Zeeland afspeelt en dan ook nog in het deel waar ik jaren voor de klas heb gestaan. Dat maakt het voor mij extra bijzonder. Het boek is geschikt voor kinderen van 10 jaar en ouder.

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit grappige boek! Deze blog bevat affiliatie links. het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.