Review: de zoete tovenaars (het magische verbond) ~ Tanja Voosen

de zoete tovenaars

‘De Zoete Tovenaars’ speelt zich af in het stadje Belony, waar iedereen gelooft in magie en wonderen. Behalve Eline, die vindt het maar onzin. Maar wanneer haar buurmeisje Charlie een chocoladereep eet die een wel heel raar effect op haar heeft, begint Eline toch zwaar te twijfelen. Charlie slaat ineens onbegrijpelijke taal uit en kleurt zelfs helemaal groen. Zou het iets te maken hebben met de legende over de magische zoetigheden van Madame Picot?
Uitgerekend de mysterieuze Robin lijkt er meer over te weten. Om Charlie te helpen en zo snel mogelijk een oplossing te vinden, moeten ze het raadsel uit een koffer vol zoetigheden volgen. Dat leidt het drietal naar het Museum voor Zoete Kunsten, het verborgen hoofdkwartier van de Zoete Tovenaars. De tijd dringt… want zij zijn niet de enigen die op zoek zijn naar deze wonderlijke plek!

Magische boekenseries

De laatste jaren zijn er veel “magische boeken” verschenen. ‘De Zoete Tovenaars’ is er eentje in de categorie van Harry Potter tot de Magische Apotheek. Door het thema snoep moest ik meteen denken aan Zacharinus’ zoetwarenhuis uit Harry Potter. De snoepjes die in ‘de Zoete Tovenaars’ voorbij komen hebben allemaal magische krachten. Net als de parfums in ‘de Magische apotheek’.  In dit boek maak je kennis met vele soorten snoep, zoals “geocentrische marshmallowcrème” die een aardbeving kan verzoorzaken of “Rustgevende Rotsjes” die ervoor zorgen dat je kalm blijft.

Tanja Voosen

Tanja Voosen werd in 1989 in Keulen geboren en woont nu in de buurt van de Eifel. Tijdens haar middelbare schooldiploma begon ze voor het eerst verhalen te schrijven en korte tijd later ook te publiceren. Als ze niet druk bezig is haar weg naar Zweinstein te vinden omdat de realiteit het zo slecht doet zonder echte magie, steekt ze haar neus in goede boeken. Niet geheel onlogisch dus dat het eerste boek dat van haar hand in het Nederlands is vertaalt, het boek over ‘De Zoete Tovenaars’ is.

Eerst was ik wat sceptisch. Er zijn al zoveel boeken die over magie gaan. Is die markt zo zachtjes aan niet een beetje verzadigd? De eerste hoofdstukken konden mij nog niet zo boeien, maar ik merkte dat ik op een derde van het boek het boek niet meer kon weg leggen en wilde weten hoe het verder zou gaan met ‘De Zoete Tovenaars’. Mijn conclusie is dan ook dat er altijd ruimte is voor meer magische boeken voor kinderen. De belangrijkste les uit dit boek is echter wel dat je echte vrienden niet wilt en kunt vergeten. Hoe of wat er precies gebeurt, dat moet jezelf maar lezen.

Tipje van de sluier

Het  avontuur van Eline, Charlie en Robin gaat nog verder! Het tweede deel van de Zoete Tovenaars verschijnt in het voorjaar van 2022.

Hartelijk dank Uitgeverij van Holkema & Warendorf voor het toezenden van dit boek! #samenwerking