Review: Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap – Anton Horeweg

Dit is een verschrikkelijk boek

Dit is een verschrikkelijk boek gaat over verschrikkelijke dingen die kinderen meemaken. Veel kinderen maken iets ergs mee,  zonder dat ze dat doorhebben. Dat komt omdat ze niet weten wat ‘normaal’ is. Ja, ze weten heus wel dat je niet keihard moet boeren door de klas. Of dat het niet normaal is om in de winter in je zwembroek naar school te gaan. Maar is het normaal als je thuis of op school uitgescholden wordt? Of klappen krijgt? In dit boek lees je wat er kan gebeuren als je iets ergs meemaakt of als je het thuis niet altijd fijn hebt. Meester Anton (Horeweg) vertelt hoe je je kunt voelen, met wie je daarover kunt praten, en vooral: dat het niet jouw schuld is!

“Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap” is voor alle gewone kinderen die abnormale dingen meemaken. Dit boek is ook voor volwassenen waarbij de harde feiten weer even moeten doordringen. Voor ongemakkelijke momenten en voor stemmetjes die roepen in je achterhoofd. Laat deze kinderen vooral niet in de steek! Wees er voor hen. Maak gevoelige en nare onderwerpen bespreekbaar.

“Dit is een verschrikkelijk boek” is geschreven met een reden

Helaas is het zo dat veel kinderen iets ergs mee maken, maar het zelf niet weten. Ze weten niet wat “normaal” is of hebben wel het. gevoel dat er iets niet goed is, maar ze hebben geen idee wat ze moeten doen. In dit boek lezen ze dat het. niet aan hen ligt, ze lezen heel veel verschillende voorbeelden van nare dingen die kinderen meemaken en leren zo wat het met hen en hun ontwikkeling doet. Op het eind staan veel handige websites vermeld, zodat kinderen die dit durven aan de bel kunnen trekken.

Anton Horeweg is een meester met een hart voor kinderen. In het bijzonder voor die kinderen die hun leerkracht harder nodig hebben dan anderen. Op een eenvoudige manier met veel compassie weet hij dit nare onderwerp bespreekbaar te maken. Hij gebruikt humor om het verhaal soms om het onderwerp minder zwaar te maken, maar vooral herhaalt hij steeds zijn boodschap: Het ligt NOOIT aan jou! Elk kind verdient een meester Anton (of een juf 😉 als meester Anton). Lees als leerkracht eerst zelf dit boek en deel het dan vooral met je leerlingen in de bovenbouw.

Handreiking

Op de site van Uitgeverij Pica vind je een  handreiking voor de leerkracht. Ik adviseer je dit door te lezen als je met dit boek in je klas aan de slag wilt.

Hartelijk dank Uitgeverij Pica voor het toezenden van dit belangrijke boek. Ik ga het een plekje in onze schoolbibliotheek geven!