Review divergento!

divergento!

In bijna elke klas staat wel een kast met een verzameling spelletjes. Ook in mijn groep 8 is dit zo. De kast gaat niet al te vaak open. Eigenlijk alleen als het regent of op een vrijdagmiddag voor een vakantie. De meeste spelletjes zijn krijgertjes of afdankertjes. Aan die verzameling mag ik nu ook Divergento! toevoegen.

Wat is Divergento! nu eigenlijk?

Divergento! is een spel voor 2 tot 4 personen in de leeftijd van 7 tot 99 jaar. Een ronde duurt ongeveer 15-30 minuten. In het spel zitten 97 spelkaartjes en een uitleg. Die uitleg is handig om eerst goed te lezen, want de eerste ronde vonden wij (mijn 12-jarige dochter en ik) nog niet meevallen. Het doel van het spel is dat je woorden vormt met behulp van plaatjes, woorden en woorddelen. Wie als eerste alle kaartjes kwijt is, is de winnaar. Als je ervoor kiest om voor het kampioenschap te spelen, dan ben je drie rondes bezig. Het spel stimuleert de creativiteit en door te associeren vergroot je de woordenschat.

Een ronde Divergento! spelen

Allereerst moesten we de stapeltjes kaarten mixen. Alleen de kampioenskaartjes leg je apart, dat krijgt de winnaar van een ronde. De andere kaartjes mix je en doordat ze allemaal dezelfde achterkant hebben, weet je niet of je een plaatje, een woord of een woorddeel krijgt (zie plaatje 2 bovenaan deze blog). Elke leerling pakt 6 kaartjes uit de pot. Het is de bedoeling dat je de kaartjes niet aan je tegenstander laat zien. De oudste speler mag beginnen. Om te mogen starten leg je een nieuw woord van minimaal twee kaartjes neer. Dit mag een combinatie zijn van plaatje-woord, plaatje-plaatje of woord-woord. Daarna mag je aanvullen met de overige kaartjes. Als je niet verder kunt, dan gaat de beurt naar de ander. Het leuke is dat je verticaal en horizontaal mag aanleggen bij eerder gelegde woorden. Dus bij het plaatje van een huisje kun je het stukje “TE” leggen, maar ook het stukje “WOON”. als je niet kunt dan pak je een kaartje uit de pot. Het leuke aan Divergento! is dat plaatjes op meerdere manieren te interpreteren zijn. Is de afbeelding nu een kat of een poes? Zo kun je het woord poesje of katten leggen.

Onze mening over Divergento!

De eerste 5 minuten vonden we het spel nog wat onwennig. We hadden allebei van die stukjes waar je niets mee kon. Denk aan stukjes als “VER” of “KEN”. Toen we eenmaal wat meer kaartjes hadden, kwam de vaart in het spel en kon je meer gaan associeren. In het begin waren we allebei heel erg gericht op de kaartjes in onze hand en waren we druk met het bedenken van mogelijke woorden met die kaartjes. Pas later gingen we ons meer richten op de kaartjes die er al lagen en gingen we meer aanvullen. Een enkele keer twijfelden we over een nieuw woord en dan zochten we het even snel op. Bestaat het echt of is het een slechte verbastering? Al met al hebben we er heerlijk mee gespeeld en hadden we veel lol met de opgelegde woorden. Ik zou Divergento! ook zeker gebruiken als ik een gevarieerd taalcircuit wil aanbieden in mijn groep.

Hartelijk dank Eduforce voor het toesturen van dit leuke spel! Het krijgt een mooi plekje op de weektaak in mijn klas!