Review: Het bizarre bottenboek

het bizarre bottenboek
[Review geschreven door Jolien Zanderink]
5/5

Ik kan na het lezen en vooral ook bekijken van het bizarre bottenboek, wel zeggen dat ik heel veel nieuwe weetjes te weten ben gekomen. Dit boek neemt je mee in het lichaam van mensen en dieren. Je ontdekt en leest alles over botten en dat we zonder niet kunnen leven.

Kapers op de kust

Toen het bizarre bottenboek bij mij thuis door de brievenbus viel, werd het boek al snel overmeesterd door mijn 4-jaar oude zoontje. Hij opende het en zijn eerste reactie was: “Ooeee mama, kijk! Wat eng!” Toen hebben we samen het boek doorgekeken en gelezen vond hij het heel interessant. Ik heb een aantal wat moeilijkere stukjes tekst aangepast naar zijn niveau en hij vond het heel interessant. Afgelopen weekend waren we in de dierentuin, hier stond een skelet van een giraffe. “Kijk mama, dat zijn de botten van een giraffe en die heeft net zoveel nekwervels als wij”. Eén van de weetjes die uit het boek komt en die gelijk toegepast werden in de praktijk, zo ontzettend leuk!

In de klas

In mijn groep 8 is het boek ook een favoriet. Wij lezen elke ochtend een half uur. De meeste leerlingen vinden dit bij ons niet de leukste bezigheid. De Donald Duckjes zijn dan toch wel favoriet, maar Dogman, Het leven van een loser en de waanzinnige boomhut kunnen er ook nog mee door. Toen ik dit boek introduceerde in de klas wilden de jongens (want ik heb dit jaar geen meiden in de klas) het boek maar al te graag lezen. Het bizarre bottenboek rouleert op dit moment nog steeds in de klas.

Ik wil wel een salamander zijn!

Regelmatig hoor ik verschillende weetjes uit het bizarre bottenboek voorbijkomen. ‘Wow, als we ouder worden hebben we bijna 70 botten minder in ons lichaam’. ‘Juf, ik weet het verschil tussen de schedel van een krokodil en alligator’. ‘Huh, een python heeft achterpoten’. ‘Ik wil wel een salamander zijn, als ik mijn staart verlies dan krijg ik een nieuwe’. Zomaar een greep over een aantal opmerkingen uit de klas. En dit is nog maar een klein percentage uit de weetjes die in dit leuke, informatieve boek worden beschreven.

Geschikt voor jong en oud

Het bizarre bottenboek is een ontzettend leerzaam boek. Het boek is geschikt voor heel veel leeftijden. Voor de jonge kinderen kan de tekst iets aangepast worden en de oude kinderen en volwassenen kunnen hier heel veel van leren. Het boek geeft veel informatie over botten en er worden meerdere dieren en de mens onder het vergrootglas gelegd om te laten zien hoe het skelet is opgebouwd en waar de botten voor dienen. Het boek eindigt met een woordenlijst, dit is erg fijn, want sommige benamingen hebben een uitleg nodig. Ook worden er nog tips voor andere boeken en websites benoemd die over botten gaan. Het boek neemt je mee in de wondere wereld van botten.

Heel veel plezier met lezen en welk weetje heb jij ontdekt?

Hartelijk dank Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit leerzame boek! #barter #affiliate