Review: Het ministerie van Oplossingen en het dagboek van Benjamin Silver

review het ministerie van oplossingen en het dagboek van Benjamin Silver

De leden van het Ministerie van Oplossingen krijgen het dagboek van Benjamin Silver in handen, de man die in de negentiende eeuw de Zilvermannen oprichtte, de grote vijand van het Ministerie. Het is een geheim boekje, dat alleen Zilvermannen kennen. Nina, Alfa, Ruben, Kai, mevrouw Vis en Tirza verbazen zich over de spannende reis die Benjamin maakte. Maar er is iets met het dagboek… Dit keer gaan de leden van het Nederlandse Ministerie achter de Zilvermannen aan in plaats van andersom. Wat is er met ze aan de hand? En wat heeft het met het Ministerie te maken?

5/5

Een ministerie van Oplossingen?

Sanne Rooseboom heeft “Het Ministerie van Oplossingen” bedacht omdat ze het leuk vond om een verhaal te schrijven waarin kinderen zelf de helden zijn. Ze wilde laten zien dat kinderen vaak slimme en creatieve oplossingen kunnen bedenken voor problemen, soms zelfs beter dan volwassenen. In haar verhaal hebben volwassenen het te druk of zien ze de kleine, maar belangrijke problemen niet. Daarom is er een speciaal ministerie, geleid door kinderen, dat ervoor zorgt dat dingen die eigenlijk niemand opmerkt, toch opgelost worden. Het idee van een ministerie maakt het extra spannend, omdat een ministerie iets geheimzinnigs en belangrijks lijkt. Het geeft de kinderen in het verhaal de kans om samen te werken, avonturen te beleven en stiekem de wereld een beetje beter te maken. Sanne Rooseboom laat hiermee zien dat elk probleem, hoe klein ook, belangrijk kan zijn en dat je samen altijd een oplossing kunt vinden, zolang je maar goed kijkt en nadenkt.

Het ministerie van Oplossingen en het dagboek van Benjamin Silver

Het leuke aan de serie vind ik dat je alle delen los van elkaar kunt lezen. Vooraf krijg je als lezer informatie over het Ministerie en de hoofdpersonen waardoor het vanaf begin af aan duidelijk is wat het doel is en wie de personages zijn. Zelf vind ik het altijd wel het fijnst om gewoon bij deel 1 te beginnen. Ook in dit (zesde!) deel draait het weer om geheimen, samenwerking en het oplossen van problemen. Door de vlotte schrijfstijl van Sanne Rooseboom en de toegankelijke hoofdpersonen voel ik me stiekem een beetje deel uitmaken van het Nederlandse team. Dit komt ook door de fantastische zwartwit tekeningen van Mark Janssen.

Wie is Sanne Rooseboom?

Sanne Rooseboom is een Nederlandse kinderboekenschrijfster die bekendstaat om haar spannende en fantasierijke verhalen. Ze schrijft voornamelijk boeken voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Haar boeken zitten vol avonturen, humor en sterke personages, vaak met een vleugje magie of een bijzonder verhaalidee. Je kunt haar kennen van boeken als Jippie! Een humeurig sprookje of Mot en de Metaalvissers. Het Ministerie van Oplossingen gaat over een groep kinderen die een geheimzinnig ministerie ontdekken dat problemen oplost waar volwassenen geen oog voor hebben. Het ministerie van Oplossingen en het dagboek van Benjamin Silver is het laatste deel in deze leuke serie.

Hartelijk dank Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum B.V. voor het toezenden van dit grappige boek! Deze blog bevat affiliatie links. het gebruik van de link kost je niets extra, maar helpt mij met de kosten voor deze site.