Review: Het nest van de tijger (Explorer Academy deel 5)

het nest van de tijger

Cruz is een leerling aan de Explorer Academy. Daar worden kinderen van over de hele wereld opgeleid tot buitengewone explorers. Maar Cruz heeft ook een geheime missie. Samen met zijn beste vrienden probeert hij een mysterie te ontrafelen met aanwijzingen die zijn overleden moeder voor hem heeft achtergelaten. In ‘Het nest van de tijger’ leiden de aanwijzingen naar Azië. Op dit continent gaan Cruz en zijn vrienden op zoek naar het vijfde stuk van de geheime formule. Deze speurtocht brengt hen naar wereldberoemde plekken. En dat is niet zonder gevaar, want Nebula zit achter Cruz aan. Dit keer lijkt het erop dat hij niet meer kan ontsnappen. Of komt er toch nog redding uit onverwachte hoek?

‘Het nest van de tijger’

Je leest ook dit verhaal weer vanuit het perspectief van Cruz. Hij is een erg slimme, ondernemende en stoere jongen. Het verhaal gaat verder waar deel vier eindigde. Cruz en zijn vrienden bleven weer volop spannende missies en avonturen. Daarnaast zit ook dit vijfde deel weer vol met allemaal technische snufjes/weetjes en verschillende natuur- en wetenschapselementen. Dit is zo leuk gedaan en deze toevoegingen maken dit boek echt wel bijzonder en uniek. Vooral de eippas is een geweldige uitvinding door Emmett en een paar andere explrers. De eippas is een eierrobot die gemaakt is om de nesten van zeeschildpadden in de gaten te houden. Hoe cool is dat?!

Cliffhanger

Net als in een spannende serie op TV eindt dit deel ook met een enorme cliffhanger (die ik hier natuurlijk niet ga verklappen). Dit zorgt er bij mij in ieder geval altijd wel voor dat ik meteen enorm zin heb om het volgende deel te kunnen lezen. Helaas moeten we voor deel 6 (Drakenbloed) nog even geduld hebben. In deel 6 van Explorer Academy gaan Cruz en zijn vrienden op avontuur in China. Drakenbloed ligt voorjaar 2022 in de winkels.

Al vanaf deel 1 ben ik fan van deze serie. Vorige delen had ik altijd binnen enkele dagen uitgelezen, maar bij dit deel lukte het niet meteen. De eerste hoofdstukken vielen me tegen. Gelukkig was dit snel over en herpakte ik het ritme in lezen van de vorige delen weer op in dit deel. Balen dat ‘Het nest van de tijger’ uit was.
De schrijfstijl van Trudi Trueit is vlot, spannend en je hebt het gevoel onderdeel te zijn van het verhaal. Ze beschrijft alles heel uitgebreid en laat geen details achterwege. Je waant jezelf dan ook echt op deze reis met Cruz. In het boek vind je verschillende mooie gekleurde illustraties van Scott Plumbe. De illustraties versterken de tekst op een hele mooie manier, waardoor je je net weer iets beter in kunt leven en het lastig is om het boek weg te leggen.

Explorer Academy

Speciaal voor deze serie is er ook een website gemaakt. Op die website kun je van alle delen het eerste hoofdstuk lezen. Ook van ‘Het nest van de tijger’! Zo kom je er snel achter of deze serie iets voor jou of jouw leerlingen is! Handig toch?! De serie is geschikt voor kinderen van 10 jaar en ouder. Achterin elk deel vind je nog een stukje kennis over de wereld en het werk waar verschillende wetenschappers mee bezig zijn. De Explorer Academy in het echt zeg maar.

Hartelijk dank Uitgeverij Blink voor het toezenden van dit boek! #samenwerking