Review: Het piranha complot (Costa Banana 6) – Jozua Douglas

het piranha complot
Angelino vloog hard en scheerde rakelings over de toppen van de struiken. Zijn duimen gingen razendsnel langs de hendeltjes van de controller. Behendig zigzaggend ontweek hij takjes en blaadjes. Plotseling steeg hij op. Ramen en balkons flitsten voorbij.

In “Het piranha complot” wordt Pablo Fernando afgezet en is hij dus niet langer president van Costa Banana. Hij vlucht met zijn gezin naar Costa Kanaria,  waar de 12-jarige Angelino net president is geworden. Angelino benoemt Rosa en Fico tot zijn adviseurs. Maar een land besturen blijkt lastiger dan gedacht en overal loert gevaar. Als Rosa een gemeen complot ontdekt is het al bijna te laat. Lukt het haar de jonge president te redden?

het piranha complot

Mijn kinderen kijken er al niet meer van op als de postbode weer eens aanbelt om een pakketje af te leveren, maar toen mijn zoon zag dat ik “Het piranha complot” had ontvangen om te lezen en er een blog over te schrijven voor op mijn website was hij ineens alert. Hij griste het snel uit mijn handen en begon er in te lezen. Met andere woorden… ik moest maar even geduld hebben. Binnen twee dagen had hij het boek uitgelezen en was het voor hem al duidelijk: “Over dit boek ga ik mijn boekbespreking houden!”

Het piranha complot is het zesde en tevens laatste deel uit de populaire serie Costa Banana.  Rosa, Fico en hun vader wonen sinds hun vlucht van Costa Banana op Costa Kanaria. Angelino is goed met Rosa en Fico bevriend. Hij is 12 jaar en de president van het land, maar niet iedereen kan dit waarderen. Er wordt een complot bedacht om Angelino het presidentschap te ontnemen, maar wie zit er achter het complot? Is het een van zijn ooms of toch iemand anders? Het lijkt wel of alleen Rosa het in de gaten heeft. Angelino en Fico zijn te druk met het bedenken van nieuwe wetten en feestdagen.

Wat een knaller van een uitsmijter is dit deel! Jozua Douglas heeft al zijn fantasie gebruikt om er weer voor te zorgen dat ook “Het piranha complot” vol zit met spanning en humor. De geweldige tekeningen zijn wederom van Elly Hees en zijn een waanzinnige aanvulling op de tekst. De boeken zijn zowel voor jongens als voor meisjes heel leuk om te lezen of om uit voorgelezen te worden. Jammer dat de serie afgelopen is. Ik kijk nu al uit naar de volgende serie die Jozua Douglas ongetwijfeld al aan het uitwerken is.

Jozua Douglas

Op www.jozuadouglas.com vind je alles over Jozua Douglas en de boeken die hij geschreven heeft. Zo heeft hij bijvoorbeeld een gave powerpoint achtergrond die kinderen kunnen gebruiken als ze een boekbespreking moeten houden.  Ook zijn er verschillende filmpjes te bekijken.

Dit boek kreeg ik toegestuurd door Uitgeverij de Fontein. Hartelijk dank hiervoor.