Review: Het spel van Westing

het spel van westing

Een spannend moordmysterie begint wanneer zestien mensen bij een notaris samenkomen voor het voorlezen van het testament van de steenrijke zakenman Samuel Westing. Tot hun verbazing blijkt het testament een spel te zijn: de winnaar erft Westings enorme fortuin. Het enige wat ze moeten doen om te winnen, is het antwoord vinden op de vraag: wie van hen heeft Samuel Westing vermoord? Het spel van Westing is lastig en gevaarlijk: dwars door sneeuwstormen, inbraken en bomaanslagen heen zoeken de erfgenamen verder. Slechts twee mensen hebben alle aanwijzingen. Een van hen is een erfgenaam van Westing. De ander is de lezer van het boek.

3.5/5

Het origineel

Het spel van Westing is in Amerika een echte klassieker. Oorspronkelijk heet het verhaal “The Westing Game”. Het verscheen in 1978 en is onlangs in het Nederlands vertaald. Het boek won in Amerika de Newbery Medal. Dat is een erkenning voor de meest vooraanstaande bijdrage van het jaar aan de Amerikaanse kinderliteratuur. In 1997 werd het boek verfilmd. Bijzonder dat het dan tot 2024 moest duren voordat dit boek in het Nederlands werd vertaald. Zeker als je weet dat het in 2012 negende stond op de ranglijst kinderromans aller tijden. De schrijfster van het boek overleed in 1984. Dankzij Ionica Smeets werd dit boek door Dirk-Jan Arensman in het Nederlands vertaald.

Het verhaal

Rijke zakenman Sam Westing sterft in zijn bed. Bij het voorlezen van zijn testament wordt onthuld dat zijn benoemde erfgenamen allemaal huurders zijn van het aangrenzende appartementencomplex Sunset Towers. In het testament staat dat een van zijn erfgenamen Westing van het leven heeft beroofd. Het testament is opgebouwd als een puzzel, waarbij de zestien erfgenamen aan elkaar worden gekoppeld en worden uitgedaagd om de oplossing te vinden. Het paar dat het mysterie van zijn dood oplost, zal Westings volledige fortuin van $ 200.000.000 en de controle over zijn bedrijf erven. Het spel van Westing gaat van start en verschillende bizarre gebeurtenissen volgen. Niets is wat het lijkt en zal de dader ontmaskerd worden?

Het duurde even voordat ik mijn mening over dit boek kon formuleren. In het begin boeide het boek mij totaal niet. Pas tegen het eind wist “Het spel van Westing” mij te pakken. Het is een boek vol woordspelingen en raadsels. Het puzzelmysterie maakt dat je hersenen overuren draaien, want ik wil natuurlijk wel snappen hoe het zit! Ik vond het boek in het begin wel erg beschrijvend en ik dacht wel een paar keer: “Nu snap ik het wel!” De erfgenamen zijn stuk voor stuk boeiende personages en hebben allemaal een bijzonder verleden waar je beetje bij beetje meer over te weten komt. De hoeveelheid verschillende personages maakte het in het begin wel wat verwarrend. Voor mij sprongen vooral de jeugdpersonages eruit. Vooral de volwassenen stonden bol van de jaloezie en de achterdocht. Ik vind het boek niet voor elk kind geschikt. Volgens de uitgeverij is het voor kinderen van 10 jaar en ouder, maar ik heb de afgelopen jaren weinig leerlingen in groep 8 gehad die dit type complexe boeken kunnen en willen lezen. Ik vermoed dat veel leerlingen wel zullen beginnen in het boek, maar het na een paar hoofdstukken weg zullen leggen. Toch wil dit niet zeggen dat dit boek geen plek in de schoolbibliotheek verdient.

Hartelijk dank Uitgeverij Nieuwezijds voor het toezenden van dit grappige boek! Deze blog bevat affiliatie links.