Review: Hoe alles begon – Bergsma & Bijloo

Kopie van Wit en Grijs Tekst Randen Foto Postkaart

"Van oerflits tot nu"
In 14 miljard jaar is ons heelal en alles wat er in zit, ontstaan.

Hoe alles begon? Eerst was er helemaal niks. Tenminste, dat leek zo. Er was wel een minuscuul puntje en toen een knal – nee, een flits! De oerflits Dit was het begin van het heelal, waarin al snel atomen ontstonden, die sterren werden en het sterrenstof rondslingerden, waarvan alles is gemaakt. Na miljarden jaren ontstonden de aarde, levende cellen en uiteindelijk de eerste zoogdieren.

Ga mee op een waanzinnige reis door de tijd, door de ruimte en de zeeën, langs vulkanen, rivieren, bossen, vlaktes, dino’s, alle andere dieren en de eerste steden. Ontdek hoe alles begon. En kijk zelfs een beetje mee in de toekomst.

Hoe alles begon

Zo’n 14 miljard jaar geleden is ons heelal en alles wat erin zit, ontstaan. Alles ontstond doordat heel kleine deeltjes telkens aan elkaar klonterden en zo een nieuw deeltje vormden. Alle dingen en alle levende wezens werden op die manier steeds ingewikkelder. De allereerste deeltjes werden quarks genoemd. Dit ware niet-levende deeltjes. De eerste levende deeltjes lieten lang op zich wachten. In het boek vind je een geweldige tijdlijn waarin je precies kunt lezen hoe de aarde zich ontwikkelde. Daarna krijg je een prachtig gedetailleerde uitleg over de ontwikkeling van de aarde van de oerflits tot nu en wordt er zelfs een kijkje genomen in de toekomst.

Wist je trouwens dat er nog maar sinds twee miljoen jaar mensen op aarde leven? En dat in vergelijking met de dino's die 165 miljoen jaar geleefd hebben?

Naar de kaft alleen kan ik al een poos zitten kijken. Alle afbeeldingen in het boek zijn prachtig om te zien en ook de informatie in “Hoe alles begon” is heel eenvoudig maar duidelijk uitgelegd, zodat het voor kinderen vanaf groep 5 al goed te begrijpen is. Dat vind ik de meerwaarde van dit boek. Veel kinderen vinden de evolutie heel interessant, maar de meeste boeken zijn te ingewikkeld. Daarom is dit boek een waardevolle aanvulling.

Website

Bij het boek “Hoe alles begon” hoort ook een website! En die website is zeker bruikbaar voor het basisonderwijs. Je vindt er heel veel informatie, een lesbrief voor groep 6/7/8, een tekening van een afbeelding uit het boek om lekker in te kleuren, verwijzingen naar andere interessante websites en filmpjes. Als je het in je klas over de evolutie wilt hebben, dan is dit boek en de bijbehorende website een echte aanrader!

Dit boek kreeg ik toegestuurd door Uitgeverij Fontaine, waarvoor hartelijk dank!