Review: In de ruimte is het stil – Nicole Panteleakos

In de ruimte is het stil gaat over de twaalfjarige Nova. Ze kijkt reikhalzend uit naar de lancering van de Challenger. Ze is net als haar zus Bridget gek op astronomie, ruimtevaart en alles wat met Nasa te maken heeft. Over tien dagen zullen ze dan ook samen kijken hoe de spaceshuttle de ruimte in gaat. Maar Bridget is weggelopen en Nova is in haar eentje in een nieuw pleeggezin geplaatst.

Nova vindt het moeilijk om te communiceren en uit zich anders dan andere kinderen. Zonder Bridget lijkt niemand haar te begrijpen. Elke dag telt Nova af naar de lancering van de Challenger en naar het moment waarop ze haar zus weer zal zien. Want Bridget zei” ‘Wat er ook gebeurt, ik ben er. Beloofd.’

Het boek ‘In de ruimte is het stil’ is geschreven vanuit de hoofdpersoon Nova. Ze schrijf vanuit haar hoofd en laat op deze manier zien hoe intelligent ze is, maar door haar zware vorm van autisme tegengewerkt wordt. Het verhaal bestaat eigenlijk uit twee verhaallijnen. De verhaallijn van Nova (zonder haar zus Bridget) in haar nieuwe pleeggezin, waar ze liefdevol wordt opgevangen door mensen die haar begrijpen en waar ze de kans krijgt zichzelf te zijn. Ze mag zijn wie ze is, en in plaats van te focussen op wat ze allemaal niet kan, kijken haar pleegouders naar wat ze wel kan en wat ze kan leren. Nova bloeit op en verheugt zich op de lancering van de Challenger. Niet alleen omdat dat voor haar iets supergaafs is, maar ook omdat ze haar zus Bridget dan weer zal zien. De andere verhaallijn gaat over het verleden van Nova. Het leven met Bridget. Door dit deel begrijp je de gevoelens en manieren van reageren van Nova steeds beter.

Ik vond het boek erg indrukwekkend. De hele tijd wist de schrijfster mij geboeid te houden en ik kon het boek lastig wegleggen, omdat ik graag wilde weten hoe het verder ging met Nova. Nova kan niet praten, ze beheerst alleen wat klanken. Hierdoor begrijpend mensen haar vaak niet. Dit is zeer frustrerend voor haar. Doordat het verhaal vanuit Nova geschreven is, krijg je mee hoe zij de dingen beleeft en voel je veel meer begrip voor haar acties. Op het eind had ik oprecht een brok in mijn keel.

Of het boek geschikt is voor de basisschool, vind ik lastig. De gemiddelde bovenbouwleerling zal dit boek denk ik niet lezen. Gewoon omdat het voor hen een lastig onderwerp is. Toch is het wel heel goed om dit boek aan te bieden. Zo leren kinderen zich in anderen te verplaatsen. Ik zou het zeker een kans willen geven en er een stuk uit voorlezen in mijn groep.

Uitgeverij van Goor, hartelijk dank voor het toezenden van dit exemplaar!

Wil je meer reviews lezen? Elke vrijdag verschijnt er een nieuwe review op mijn site. Meestal zijn het reviews van kinderboeken, maar soms ook van studieboeken voor leerkrachten, zoals bijvoorbeeld dit boek:

Meer dan Slim – Corry Wolters