Review: Kermiskind

kermiskind

Rosa is een kermiskind en ze reist samen met haar familie het land door om op kermissen in theatervoorstellingen te spelen. Maar eigenlijk vindt Rosa toneelspelen verschrikkelijk. Als kleuter moest ze al meedoen en stond ze te huilen op het podium. Nu ze ouder is, speelt ze braaf haar rolletjes, maar ze zou liever bij de draaimolen helpen of achter de kassa zitten. Gelukkig heeft Rosa Teunis, de zeventienjarige jongen die de sterren van de hemel speelt in hun toneelstukken, vooral in de vrouwenrollen. Met hem sluit ze een dierbare vriendschap en ze komt erachter dat hij een groot geheim heeft. Dan krijgt Rosa’s vader een ongeluk. Oom Gerrit neemt de leiding over en gedraagt zich als een tiran. Wanneer hij Teunis wil ontslaan, komt Rosa met haar vriend in actie. Zo ontdekt Rosa dat ze toch meer voelt voor het theater dan ze wil toegeven. Lukt het Rosa en Teunis om oom Gerrit te stoppen?

5/5

Historische verhalen voor kinderen

Denk je bij de categorie historische verhalen voor kinderen vooral aan de boeken van Tea Beckman en Tonke Dragt, dan zul je verrast zijn dat er steeds weer nieuwe titels toegevoegd kunnen worden aan deze categorie. Denk ook eens aan “De bende van de Korenwolf” serie door Jacques Vriens. Deze serie speelt zich af in een klein hotel in Zuid-Limburg en combineert geschiedenis met avonturen van een groep kinderen. Ook “Kermiskind” is een prachtig historisch verhaal over een reizend theatergezelschap dat zich afspeelt op een kermis rond 1925. Als geen ander weet meesterverteller Jacques Vriens de geschiedenis van de jaren 20 tot leven te brengen.

Herkenbare stijl

De schrijfwijze van Jacques Vriens is herkenbaar en ook dit boek leest heerlijk weg. Mooi om te lezen hoe het kermisleven in die tijd was en hoe men toen dacht. Jacques Vriens weet de personages in “Kermiskind” goed neer te zetten en Rosa, Teunis, Arend en de familie van Rosa voelen al snel bekend aan. Doordat het verhaal ook heel beeldend is geschreven heb je het gevoel zelf over de kermis te lopen en de theatervoorstellingen bij te wonen.

Mijn mening over Kermiskind

Ik ben groot fan van de boeken van Jacques Vriens. Ook dit boek is weer een pareltje voor in de schoolbibliotheek. “Kermiskind” is geschikt voor kinderen van 10 jaar en ouder. Ik denk dat dit een juiste leeftijdsindicatie is, vooral omdat de leefomstandigheden in die tijd minder waren en men anders aan keek tegen bijvoorbeeld homoseksualiteit. Het verhaal had van mij nog wel langer mogen duren. Ik was op het eind vooral nog nieuwsgierig naar de vader van Rosa. Zou hij weer gezond uit het ziekenhuis terugkomen? En hoe zou hij dan reageren op de poging om de baas te spelen door oom Gerrit?

Hartelijk dank Van Holkema & Warendorf voor het toezenden van dit mooie boek! Deze review bevat affiliate links.