Review: Picoo spellen

picoo spellen

Nieuwsgierig liepen mijn leerlingen op de zwarte koffer af in de klas: “Wat zit er in die doos, juf?” Het enthousiasme was groot toen ik de zwarte koffer openritste. “Juf, dat ken ik nog!” Deze leerlingen hebben ook in groep 5 bij mij in de klas gezeten en toen had ik mijn eerste samenwerking met dit bedrijf. Hoe tof is het dan om aan het eind van groep 8 de nieuwste Picoo spellen te kunnen spelen.

De veelzijdigheid van Picoo’s

Spelen met Picoo kan in de pauzes op het schoolplein, in de gymles, maar ook tijdens de lessen in een vorm van bewegend leren. Voor elke activiteit zijn er verschillende Picoo spellen. Deze keer ging ik vooral voor het testen in de pauzes op het schoolplein. Die veelzijdigheid vind ik één van de fantastische voordelen van dit product. Daarnaast kunnen mijn leerlingen dit zonder mijn hulp organiseren.De eerste keer kost het even een kort instructiemoment om uit te leggen hoe ze de spellen kunnen activeren en daarna wijst het zichzelf. Wel vind ik het altijd makkelijk om een spelleider aan te wijzen.

Picoo spellen

Deze keer hebben we de volgende spellen getest: Juwelenroof, Knalfuif en Eiland Expeditie. Voor deze spellen gebruiken we niet alleen de Picoo’s maar ook gekleurde kaartjes. Deze helperkaartjes liggen verspreid over het schoolplein en spelen een belangrijke rol. Bij Juwelenroof fungeren de helperkaartjes als thuisbasis en de “geroofde” juwelen kun je daar afleveren waardoor je een punt scoort. De juwelen zelf zijn de kleuren van de Picoo die tevoorschijn komen als je bij elkaar in de buurt komt. Heerlijk om te zien hoe vreselijk fanatiek sommige leerlingen worden en hoe ze hun best doen om een ander te snel af te zijn en zo de meeste juwelen te verzamelen. Het spel Knalfuif is een beetje als dat spel met het doorgeven van een bom. Je weet nooit wanneer de bom ontploft. Het confettikanon staat op uitbarsten. Geef hem snel door aan iemand anders voordat de confetti ontploft! Hoe sneller hij piept, hoe groter de kans dat de confetti eraan komt. Blijf jij als laatste op het feestje over? Ook dit spel vonden ze ontzettend leuk. Als laatst probeerden ze Eiland Expeditie uit. Aangespoeld op een onbewoond eiland en dan zien te overleven.

Ik blijf het ontzettend leuk vinden dat er steeds nieuwe Picoo spellen uitkomen en het spel zichzelf dus steeds opnieuw blijft uitvinden. Alhoewel ik eerlijk moet zijn dat bij mijn leerlingen Zombierun toch wel de all time favorite is. Zelf vind ik het mooi dat er heel veel educatieve mogelijkheden zijn. Denk aan het spel Dubbelop bij mijn derde samenwerking waarbij ik educatieve quizes kon maken of de Tafelspeurtocht. Ideaal voor de middenbouw als ze de tafels aan het leren zijn. Daarnaast kun je het ook als lol moment inzetten in de pauzes. Zo worden de Picoo’s de hele dag door gebruikt en zijn ze in alle groepen inzetbaar. Ideaal!

Dit is een gesponsorde blogpost, maar wel mijn mening over dit product. Hartelijk dank Picoo voor de prettige samenwerking!