Review: planeet Omar – gigantische raketexplosie

planeet omar

Maak je klaar voor een lancering  naar de ruimte met Omar! Omar en zijn vrienden moeten de beste raket maken om een wedstrijd te winnen, maar iemand saboteert ze! Gigantische raketexplosie is alweer het vijfde deel in de Planeet Omar serie. Ben jij klaar voor een nieuw avontuur?

Kennismaking

Planeet Omar begint met een kennismaking met de hoofdpersonen: Omar, Charlie, Daniël, meneer Vilpot en de moeder van Omar. Omar is moslim en zijn familie komt oorspronkelijk uit Pakistan. Hij woont in Engeland, maar dat merk je niet echt in dit boek. Voor moslimkinderen zal er veel herkenbaar zijn in het boek. Omar legt tussen de regels door veel uit over de Islam. Bijvoorbeeld in een van de eerste hoofdstukken als iedereen een gezamenlijke maaltijd nuttigt. Naast leuk en spannend, dus ook nog leerzaam!

Het verhaal

Omar en zijn vrienden doen namens hun school mee aan de Nationale Raketbouwcompetitie. Ze gaan een waterraket bouwen en hopen zo de competitie te winnen. Het wordt natuurlijk pas echt een avontuur als er enige jaloezie tussen de verschillende groepen is en ze er achter komen dat er een saboteur is. Maar wie zal Omar en zijn vrienden geloven? Bewijs hebben ze niet. Het is hun woord tegen dat van de saboteur. Zal het goed komen in Planeet Omar gigantische raketexplosie?

De serie

In veel klaslokalen zie je vaak meerdere delen uit een serie. Dat is niet voor niets. Als de eerste aanslaat, dan volgen de andere boeken automatisch ook. Ik kan me goed voorstellen dat de serie Planeet Omar er ook zo een is. De hoofdpersonen beleven een avontuur en door de schrijfstijl heb je het gevoel het avontuur zelf mee te beleven. Gigantische raketexplosie is voor mij de kennismaking, maar als ik bijvoorbeeld op bol.com kijk, zie ik veel positieve recensies over de boeken. Ik ga er dus vanuit dat de delen 1 tot en met 4 net zo leuk zijn als dit deel.

Doe de dingen om de juiste redenen

In een van de eerste hoofdstukken zegt meneer Vilpot: “Doe de dingen om de juiste redenen”. Planeet Omar is een serie met een diepere laag. Natuurlijk staat leesplezier voorop, maar je leert ook veel van dit boek. Indruk willen maken op iemand anders, bouwwerken van anderen saboteren is niet de mannier waar je wint.

Specificaties

Aantal pagina’s: 224

Leeftijdsindicatie: vanaf 7 jaar