Review: Professor S. en het geheime dagboek

Professor S. en het geheime dagboek

In Professor S. en het geheime dagboek willen Brian en Zhé geld verdienen voor een goed doel. Daarom ruimen ze de kelder op van Zhés opa – de bekende professor S. In een geheime kamer ontdekken ze een mysterieus dagboek en de overblijfselen van een meisje, dat ruim een eeuw geleden werd ontvoerd en vermoord. Zhé krijgt een lumineus idee. Als ze met de raket terugvliegen naar het verleden, kunnen ze het meisje misschien op tijd bevrijden. Brian, Zhé, professor S. en hondje Pavlov beleven spannende avonturen rond 1918. Kunnen ze het meisje en haar moordenaar op tijd opsporen? En komt de uitvinding van professor S. goed van pas?

Serie

Na Professor S. en de verslaafde koning en Professor S. en de gestolen breinbril is er nu dus ook Professor S. en het geheime dagboek. Stiekem vind ik dit het leukste deel van de hele serie. De hoofdstukken lezen lekker weg. Er zit veel humor in en ik wilde het boek dan ook niet wegleggen. Waarschijnlijk komt dit ook door de kleurrijke, harde kaft en alle tekeningetjes in het boek. Ze brengen het verhaal tot leven.

Lezen en leren

Naast een leuk en grappig leesboek is Professor S. en het geheime dagboek ook een heel leerzaam boek. In het boek lees je afwisselend hoofdstukken met het verhaal en enkele pagina’s met hersenfeitjes en waanzinnige weetjes. Een mooie combinatie van fictie en non-fictie. Door de kleurrijke, gedetailleerde tekeningen en de begrijpelijke uitleg leren kinderen (en volwassenen stiekem ook) heel veel over de werking en de functie van de hersenen.

Lestips

Dit deel is uitermate geschikt als je het in je klas wilt hebben over niet-aangeboren hersenletsel of over de Hersenstichting wilt hebben. Zo kun je op de website van de hersenstichting allerlei interessante informatie en materialen vinden om te gebruiken. Dit samen met de kennis uit het boek kun je heel veel over hersenen vertellen in de klas. Naast het voorlezen van Professor S. en het geheime dagboek kun je ook een Klokhuis aflevering met de klas kijken over de hersenen.

Hartelijk dank Uitgeverij Volt voor het toezenden van dit boek!