Review: Tijdlijn van alles

tijdlijn van alles

De Tijdlijn van alles gaat ook echt over alles. De hele geschiedenis in 320 pagina’s samengevat. Ontdek 13 miljard jaar geschiedenis van de big bang tot ons digitale tijdperk. Verken de ongelooflijke wereldgeschiedenis in meer dan 140 geïllustreerde tijdlijnen. Van de dinosauriërs tot spaceshuttles, van de opkomst en ondergang van keizerrijken tot uitvindingen die ons leven veranderen. Tijdlijn van alles staat boordevol fantastische foto’s en tekeningen en geeft duizenden verrassende feiten en verbazingwekkende details. Het laat je de interessantste en boeiendste geschiedenis van alles zien!

tijdlijn van alles

Tijdlijn van alles is opgedeeld in 6 periodes: Prehistorie, de oudheid, de Middeleeuwse wereld, het tijdperk van ontdekkingen, het tijdperk van revoluties en de moderne wereld. Binnen elke periode komen er meerdere tijdlijnen aan bod, zoals bijvoorbeeld het verhaal van het wiel, Romeinse technologie, de kruistochten, de wetenschappelijke revolutie en de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Het boek gaat niet alleen over de Europese geschiedenis, maar belicht ook de geschiedenis uit  andere werelddelen.

Het gave van dit boek is dat het niet maar 1 tijdlijn heeft, maar wel meer dan 140 tijdlijnen en dat er zoveel variatie is in het tekenen van de tijdlijnen. Zo is de tijdlijn van plagen en epidemieën een lang touw waarover ratten lopen en het touw vormt de tijdlijn. Bij de Franse revolutie is de tijdlijn gemaakt rond een guillotine en hebben alle afbeeldingen bij de jaartallen een rode rand met bloedvlekken om “in de sfeer” te komen. Het is niet een boek dat je van kaft tot kaft zult lezen. De inhoudsopgave nodigt uit om gericht naar pagina’s te gaan waar jij op dat moment meer over wilt weten. Teksten uit dit boek kun je ook goed inzetten voor je lessen Close Reading.

Hartelijk dank Van Holkema & Warendorf voor het toezenden van dit dikke boek! Het krijgt een mooi plekje in de boekenkast.