Review: Van boswachter tot YouTuber ~ Arwen Kleyngeld

van boswachter tot youtuber

Heb jij er al eens over nagedacht wat je zou willen worden later? Iets bijzonders of juist iets heel normaals? Het maakt niet uit! Het zit namelijk zo: jij kunt alles worden wat je wil. Als je alvast wil weten  hoe het is om LEGO-ontwerper te zijn, geheim agent, explosievenopruimer of YouTuber. In het boek ‘Van boswachter tot YouTuber’ vind je 25 interviews met de allerleukste, bijzonderste of juist allergewoonste Nederlanders. Zij vertellen wat er leuk of juist moeilijk is aan hun beroep, geven slimme tips en verklappen hun geheimen.

De eerste druk van dit boek verscheen al in 2018. Speciaal voor de Kinderboekenweek 2021 verscheen er een vernieuwde druk in mei 2021. In ‘Van boswachter tot YouTuber’ vind je 25 interviews met bekende en onbekende Nederlanders. Ze vertellen allemaal vol passie over hun beroep. In dit boek vind je niet de overbekende beroepen als accountant, politieagent of leerkracht. Een aantal beroepen kende ik zelfs helemaal niet! Heb jij al eens gehoord van een baan als plastic soup surfer of die van professioneel ijsbergbeklimmer? Dat maakt dit boek ook zo leuk om in je klas te hebben. Je maakt kennis met zeer uiteenlopende beroepen. De titel is dan ook meer dan passend bij het boek.

Kinderboekenweek 2021

Het thema van de Kinderboekenweek 2021 is “Worden wat je wil” oftewel beroepen! ‘Van boswachter tot YouTuber’ is een van de thematitels voor groep 7/8 en sluit naadloos aan bij het thema. Niet alleen daarom vind ik het een leuk boek. Ook maak je kennis met heel veel beroepen. Je leest de leuke en mindere leuke kanten van die beroepen. Je proeft de passie van de geïnterviewden voor hun werk èn het zijn ook nog eens ontzettend interessante beroepen!
Dat maakt dit boek ook zo waardevol voor in je klas. Het prikkelt kinderen. Ze krijgen een beeld bij wat bepaalde beroepen inhouden en wat de voorwaarden zijn om het beroep te kunnen uitvoeren. Hierdoor kunnen kinderen gemotiveerd(er) raken om goede resultaten op school neer te zetten èn nog veel belangrijker om hun interesses verder te ontwikkelen. Interesses die ze later nodig hebben in dat ene beroep.

Carrièreswitch of niet?

Door het lezen van dit boek heb ik zeker over een aantal beroepen gelezen die ik best zou willen beoefenen, maar nee ik overweeg geen carrièreswitch. De afwisseling van leerkracht, blogger, ontwerper en coach is al intensief genoeg 😉
Maar… als ik zou moeten kiezen dan spreekt het beroep van natuurfilmer mij wel het meest aan!

Hartelijk dank Uitgeverij de Fontaine voor het toesturen van dit interessante boek! #samenwerking