Review: Viruswereld ~ Marc ter Horst & Wendy Panders

viruswereld

‘Viruswereld’ is een boek vol snot, superspreaders en spannende verhalen die je helpen om virussen, vaccins en vleermuizen beter te begrijpen. Virussen zijn geen planten of dieren en volgens veel kenners leven ze niet eens. Ze zijn zo klein dat je ze met een gewone microscoop niet kunt zien. Toch kunnen ze miljoenen mensen ziek maken en miljarden levens in de war sturen. Hoe doen virussen dat toch? Hoe weten we dat ze bestaan? Waar komen ze vandaan?
Dit boek neemt je mee naar oerwouden, vliegvelden en laboratoria. Aan de hand van corona en andere virussen krijg je antwoord op al je virusvragen.

Het idee van het schrijven van het boek ‘Viruswereld’ is ongetwijfeld gekomen door Cronoa, maar het boek is zoveel meer dan dit alleen. In dit boek kom je te weten wat je lichaam doet tegen virussen, wat wetenschappers doen om virussen te onderscheppen en onschadelijk te maken. Het boek bestaat uit 6 lijvige hoofdstukken. In hoofdstuk 1 lees je wat virussen zijn en hoe ze werken. Vervolgens lees je in hoofdstuk 2 hoe virussen zich verspreiden. Dan lees je in hoofdstuk 3 hoe virussen je ziek maken en hoe je lichaam reageert. Hoofdstuk 4 gaat over wat je kunt doen om virussen dwars te zitten en in de laatste twee hoofdstukken lees je ten slotte hoe vaccins ons beschermen en hoe virusuitbraken ontstaan.

Virusverhaal

Elk hoofdstuk in ‘Viruswereld’ start met een virusverhaal en persoonlijk maakte het virusverhaal ‘Kamer 911’ (hoofdstuk 2) veel indruk op mij. Het gaat over het verspreiden van het SARS virus en hoe dit begon door een besmettelijke man in een hotel in Singapore en hoe dit in rap tempo in andere landen opdook door mensen die toevallig op dezelfde verdieping als die man in het hotel hadden gelogeerd. Deze mensen hebben de besmette man waarschijnlijk nooit gesproken. Misschien even met hem in de lift gestaan, maar ook dat is niet zeker. Toch besmette deze man in zijn eentje 90 mensen! Hij logeerde in kamer 911. Een jaar nadat de SARS-uitbraak onder controle was, hebben ze in het hotel de kamer een ander nummer gegeven. In kamer 911 wilde namelijk niemand meer slapen.

Close Reading

Ik heb al vaker geblogd over Close Reading. Ik ben fan van deze manier van werken en ik merk dat mijn leerlingen deze manier van werken vele malen meer weten te waarderen dan toen ik nog de kant en klaar lessen van de methode begrijpend lezen op mijn school gaf. ‘Viruswereld’ is wat mij betreft een perfect boek om een tekst uit te kiezen als je rondom het thema “ziekte” of “gezondheid” werkt. Ik denk wel dat de teksten dan met name geschikt zijn voor groep 7/8 of tweede helft groep 6.

Ook ik heb veel opgestoken van het boek ‘Viruswereld’, dus dat zullen jouw leerlingen ongetwijfeld ook doen. Ik vind het boek prettig lezen, de illustraties zijn treffend en voegen veel toe. Ik vind Marc Ter Horst en Wendy Panders gewoon een gouden duo en ik snap dat ze samen al zoveel prijzen hebben gewonnen. Het boek Palmen op de Noordpool is van dezelfde makers. Is al meermalen bekroond en al 12x vertaald. Moet ik nog meer zeggen? Ik vind dit boek een echte aanrader dus ik zou zeggen: “hup hup, naar de plaatselijke boekhandel of bestel lekker vanuit je luie stoel en klik op de knop hieronder!”

Hartelijk dank Gottmer voor het toezenden van dit boek! #samenwerking