Succescriteria met leerlingen opstellen

succescriteria

In een eerdere blog ben ik dieper ingegaan op wat succescriteria zijn en welke vier aandachtspunten er zijn om ze op te stellen. In dit blog ga ik het hebben over het opstellen van succescriteria met leerlingen samen. Zo leren ze kritisch kijken naar de lesstof die ze onder de knie proberen te krijgen.

Succescriteria met leerlingen opstellen

Leerlingen die meedenken met de lesinhoud en met jou samen succescriteria opstellen vertonen een hogere mate van betrokkenheid dan leerlingen die de succescriteria krijgen voorgeschoteld. Overleg met de leerlingen of alle criteria even zwaar meewegen of er criteria ontbreken. Leerlingen leren op deze manier kritisch na te denken over de verschillende stappen die ze moeten nemen en hun houding hierin.

Sturende rol van de leerkracht

Jij als leerkracht hebt een sturende rol. Jij bent de expert. De uiteindelijke lijst moet overeenkomen met jouw opvattingen over hoe het doel behaald moet worden.  Op het moment dat leerlingen snappen welke kwaliteit jij in hun werk wilt terugzien, zullen zij beter in staat zijn hun eigen werk te beoordelen en welke onderdelen nog verbeterd kunnen worden.

Enkele voorbeelden hoe je met leerlingen samen succescriteria opstelt

Voor het vak wereldoriëntatie moeten de leerlingen op mijn school altijd een product creëren. De laatste keer besloot ik ze een lapbook te laten maken. Het onderwerp was vrij breed: oorlog en vrede. Ze konden dus een lapbook maken over een oorlog (bv. de Tweede Wereldoorlog), maar konden er ook voor kiezen een lapbook te maken over vrede. Samen met de leerlingen heb ik toen succescriteria opgesteld. Niet alleen over de inhoud, maar ook over de vormgeving. Elke keer als er aan het lapbook gewerkt werd, stonden de criteria op het bord. Je zag leerlingen dan ook regelmatig tijdens het werken naar het Digibord lopen of kijken om te controleren of ze zich aan de succescriteria hielden. In dit voorbeeld gaat het dus om criteria gericht op het product.

Je kunt ook succescriteria opstellen gericht op het proces. Denk dan aan samen met de leerlingen succescriteria opstellen om sommen correct uit te rekenen, om de regels van werkwoordspelling goed te vervoegen enzovoort. Ik laat dan leerlingen eerst zelf nadenken en criteria voor zichzelf opstellen op hun witbordje. Daarna wisselen we klassikaal uit wat ze hebben opgeschreven. We kijken welke succescriteria goed en relevant zijn. Deze noteren we op het digibord.

Bewustwording creëren 

Tijdens het zelfstandig werken loop ik door de klas en maak ik soms een foto om de groep meteen van feedback te voorzien. Als ik enkele leerlingen alle succescriteria zie toepassen leg ik dat vast. Ik mail de foto naar mijn mailadres en laat het via het digibord zien. Ik zet de foto voor. Vraag de klas hun werk neer te leggen en benoem kort welke succescriteria ik op de foto of foto’s terugzie en dat ik daar heel blij van word. Daarna mogen ze allemaal weer verder gaan en gaan ze nog harder hun best doen om volgens de succescriteria te werken.     

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.