#Toekomstkunde: bewustwording voor kinderen

Een aantal weken geleden ontving ik van het Wereld Natuur Fonds een bericht met de vraag of ik hun lessen #toekomstkunde wilde uitproberen. Die hashtag wekte mijn interesse en ik heb een kijkje genomen op hun site en in mijn klas heb ik enkele lessen uitgeprobeerd.

Wekelijks brengt het Wereld Natuur Fonds een nieuwe les Toekomstkunde uit (#toekomstkunde). Het fijne is dat je, als je hiervoor bent ingeschreven, elke maandag een e-mail met het nieuwe lesmateriaal ontvangt. Onder aan mijn post vind je de link naar hun pagina om je in te schrijven.

Wat is Toekomstkunde?

Bij Toekomstkunde zoeken kinderen naar antwoorden op hun vragen over de wereld. Elke week brengt het Wereld Natuur Fonds een nieuwe les uit over klimaatverandering of andere problemen op onze planeet. De onderwerpen spreken kinderen erg aan. Met behulp van Toekomstkunde verdiepen kinderen zich in thema’s die relevant zijn voor hun toekomst. Denk bijvoorbeeld aan de bosbranden in de Amazone, de toekomst van de neushoorns, de plannen van de regering in Indonesië om een nieuwe hoofdstad te bouwen en nog veel meer.

Hoe werkt Toekomstkunde?

Als je bent ingeschreven, ontvang je elke week een mail met het nieuwe onderwerp. Er is een korte handleiding voor de leerkracht en er is een werkblad voor groep 5/6 over het onderwerp en een voor groep 7/8. Mijn leerlingen zijn heerlijk een half uur in tweetallen aan de slag geweest met een werkblad. Ze waren betrokken, enthousiast en deelden hun ontdekkingen met de klas en met mij als leerkracht.

Toekomstkunde op je rooster

Toekomstkunde is (vind ik) een aanvulling op je bestaande vakgebieden en methodes. Toekomstkunde geeft belangrijke, actuele thema’s een plek in het onderwijs. Ik zou het echter niet in plaats van mijn methode willen gebruiken.

Toekomstkunde is ook goed te gebruiken als extra werk voor op je weektaak, maar dan zou ik wel ruimte in plannen om er ook over te praten met elkaar. Leerlingen leren met en van elkaar op het gebied van filosoferen en kritisch denken. Je kunt leerlingen ook hun bevindingen laten presenteren aan elkaar.

Hoe ik zou werken met Toekomstkunde

Ik heb ervoor gekozen om het onderwerp te introduceren m.b.v. een kort filmpje (WNF heeft heel veel filmpjes op YouTube staan). Vervolgens gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag, alleen of in tweetallen. In de toekomst wil ik dit stuk op de weektaak zetten en dan aan het eind van de week een kort moment inplannen om bevinden te bespreken met elkaar. Ook op de site van het WNF vind je extra informatie over de thema’s.

#toekomstkunde
De werkbladen

De werkbladen zien er mooi uit en de uitleg is goed. Je ziet wat je nodig hebt en in welke volgorde je over het werkblad gaat. De extra weetjes vonden mijn leerlingen erg interessant om te lezen. Ze vonden het ook heel leuk dat er een internetopdracht bij zat.   

Ben jij ook enthousiast geworden?

Schrijf jezelf dan snel in op www.nl/toekomstkunde 

#toekomstkunde

#toekomstkunde

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.