Variaties in het dictee

dictee

[Gastblog van juf Mandy]

‘Oh juf, weer dictee!’ In het begin van het jaar vonden kinderen dit regelmatig echt verschrikkelijk. Totdat ik dictees anders ging aanpakken. Naar mijn mening is er niks mis met een gewoon dictee en daarbij ook te letten op werkwoordspelling, zinsontleden en woordbenoemen! Maar voor de afwisseling maak ik gebruik van andere werkvormen. Veel onder ons kennen wel het propjesdictee bijvoorbeeld. Maar ken je ook het wie is de mol dictee, het verhaaldictee of het propjesdictee+?

Wie is de mol dictee

Dit is in mijn klas een echte topper! Je schrijft voor ieder kind één woord op een briefje. Maar bij 3 woorden schrijf je het woord verkeerd op. Je zegt natuurlijk niet wie de foute woorden hebben en wat ze zijn, want daar gaan de kinderen achter komen. Wel geef je het aantal mollen (fout geschreven woorden) aan. De kinderen laat je rondlopen en andere kinderen ontmoeten. Als ze elkaar tegenkomen lezen ze allebei hun woord voor, ze schrijven dit op en daarna kijken ze het woord na met het briefje van de ander. Vervolgens lopen ze met hun eigen briefje verder. Kom jij erachter wie de mollen zijn? Als je de mollen hebt, verklap je niks aan de rest! Je kunt doorgaan tot de tijd op is of degene die alle mollen gevonden denken te hebben, mogen gaan zitten. Ben jij een mol? Dan lig je meteen voor op de rest, maar niks verklappen dus! Aan het eind bespreek je natuurlijk de lastige woorden en wie de mollen zijn. Een dictee was nog nooit zo spannend!

 

Verhaaldictee

Bij een verhaaldictee schrijf ik onzinverhaaltjes rondom een categorie. De kinderen zorgen ervoor dat ze goed luisteren en proberen zo veel mogelijk woorden van die categorie op te schrijven. Van tevoren benoem ik wel het aantal woorden met de categorie voorkomen in het verhaal. Na het verhaal twee keer voor te hebben gelezen, laat ik kinderen de woorden benoemen. We schrijven ze op en controleren de woorden. Hierna vraag ik vaak welke woorden met de categorie ze zelf nog extra kunnen bedenken. Hiernaast zie je een voorbeeld van zo’n verhaaldictee.

Propjesdictee+

Dit is het ideale dictee voorafgaand aan een grammaticales. Bij een propjesdictee+ start ik hetzelfde als bij een gewoon propjesdictee. Wel benoem ik hoeveel woorden er zijn. Als kinderen klaar zijn met het opschrijven van de 14 woorden kunnen ze op hun plek zitten en de vragen van het bord beantwoorden. Denk aan vragen als:

  • Hoeveel woorden zijn met een hoofdletter geschreven?
  • Hoeveel vaak komt de (letter) voor in de woorden?
  • Hoeveel leenwoorden komen er voor?
  • Hoeveel woorden heb je met een lidwoord geschreven?

Als laatste vraag moeten de kinderen een zin maken waarin ze zoveel mogelijk woorden van het dictee gebruiken. Deze zinnen kan je daarna gebruiken om de grammatica te herhalen.

Hopelijk vinden jouw leerlingen het net zo leuk als mijn leerlingen!

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.