[ Gastblog Danielle van Meenen ]
Wat doe je voor werk als intern begeleider? Dat is de vraag die ik vaak krijg van mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn. Tja, het is toch een beetje zo’n onderwijsterm: intern begeleider. Ik begeleid iets en het zal wel intern zijn, zoveel halen de meeste mensen er nog wel uit. Misschien komt de verwarring ook voort uit de verschillende termen die ervoor zijn: IB-er, zorg-coördinator, zorg specialist, zorg coach en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar wat doe ik dan eigenlijk?
Divers takenpakket
Hoewel mijn hoofdtaak bestaat uit het coördineren van de leerlingenzorg binnen school, is het takenpakket van een intern begeleider heel divers. Ik ken geen twee intern begeleiders die precies hetzelfde takenpakket hebben. Dit is ook waarom het werk mij zo aanspreekt. Naast het coördineren van de leerlingenzorg heb ik een adviserende en coachende rol binnen het team. Ik sta heel nadrukkelijk naast de leerkrachten om samen met hen, ouders én kind het meest passende onderwijs te bieden. Ik hoor je denken: ‘Ja leuk allemaal, maar wat dan?’
Mijn week
Een kleine greep uit mijn werkweek als intern begeleider:
De week begint natuurlijk altijd met het lezen en wegwerken van de meeste urgente mail. In deze Coronatijd gaat er uiteraard veel online of via de mail. Overleg met mijn directie hoort hier natuurlijk ook bij, wat zijn belangrijke ontwikkelingen en wat staat er op de planning? Nu de kinderen weer naar school zijn, is het goed om te meten waar zij staan. En nee, ik spreek niet over achterstanden, daarmee leg je, wat mij betreft, de focus verkeerd. Nee, ik wil meten wat de nieuwe beginsituatie is van de kinderen. Het maken van een toetsplanning hoort hierbij. De juiste ondersteuning hierbij zoals audio-ondersteuning, toetsen in een klein groepje, het is allemaal maatwerk. Veelvuldig overleg met collega’s om kinderen te bespreken, hoe is hij/zij terug gekomen op school en wat is er nu nodig? Overleg met logopedie en dyslexie behandelaren over online en/of fysieke behandelingen. Hiernaast begeleid ik enkele Levelwerk kinderen, kinderen die in hun onderwijsprogramma verrijkend werk krijgen aangeboden. Deze week stonden er ook gesprekken gepland met kinderen vanuit mijn hoedanigheid als vertrouwenspersoon. Ten slotte tussendoor even naar buiten om pleinwacht te lopen én een frisse neus te halen. En dan ben ik vast en zeker nog heel veel vergeten!
Mooiste vak dat er is?
Misschien lees je dit, ben je werkzaam in een hele andere branche en denk je: ‘Aaah, ik moet er niet aan denken!’ Geloof mij, ik vind het heerlijk. Een dynamische week met zeer uiteenlopende werkzaamheden, blije kinderen, vrolijk lesgevende leerkrachten én tevreden ouders, dat is een topweek! Doorgaans vind ik dat ik, als intern begeleider, het mooiste vak van de wereld heb. Hoewel er uiteraard ook andere kanten aan de medaille zitten. Als ik de media de laatste tijd moet geloven en alles wat er over het onderwijs geschreven staat, zou je er bijna droevig van worden. Gelukkig voor mij, lees ik dat niet allemaal en kan ik zo in mijn eigen blije ‘Corona-bubbel’ blijven.