Maandag was het dan weer zo ver. Weer terug naar school. Het onderwijs ging over naar een nieuwe fase. In mijn geval betekent dit op maandag een halve groep 8 en op dinsdag de andere helft.
Op tijd bracht ik mijn eigen kinderen naar de noodopvang. Vanuit de voorschoolse zouden zij naar school gebracht worden. Ze werden buiten al opgewacht. Wel gek hoor. De auto voorrijden, je kinderen laten uitstappen en dan zelf meteen verder rijden.
De voorbereiding
De naamkaartjes lagen al klaar, mijn prowise presentatie stond klaar en het kopieerwerk was ook snel gekopieerd. De ramen open ging helaas niet vanwege de wind. Ik was een soort van voorbereid. Klaar voor de start 2.0 zeg maar. 16 leerlingen eitje toch?! De helft van normaal, maar toch sliep ik de nacht van zondag op maandag niet super.
De kids
Wat waren de leerlingen blij om weer op school te zijn. Stralend kwamen ze binnen. Een heleboel met iets te lange haren, een ander lekker kort door een handige mama. Maar allemaal gewoon zo gegroeid en de meesten met lekkere bruine koppies.
Dagritme
Na het bespreken van de regels, het leegruimen van de tassen en gezellig lang bijkletsen zijn we gewoon verder gegaan waar we gebleven waren met taal, spelling en rekenen. Wat vonden ze het fijn. Heerlijk om zo weer in de klas aan het werk te zijn. Af en toe controleerde ik mijn mail om een vraag van een leerling uit de thuiswerkgroep te kunnen beantwoorden.
Handenwassen
Toen was het weeral tijd om de handen te wassen en buiten te spelen. Wat was dat gek met maar 16 leerlingen op het schoolplein. Wel lekker de ruimte, maar ook zo stil en zo anders. Ik geniet even van een kopje thee op het bankje en dan is het kwartier voorbij en moeten we weer aan de bak. Wel moet ik af en toe een leerling attenderen op 1,5 meter, maar verder gaat het goed en we wassen maar weer eens onze handen.
Groepsvorming
Ik heb veel gelezen over de zilveren weken 2.0, maar ik wist ook dat veel van mijn leerlingen gewoon contact met elkaar hebben gehad. Ik heb daarom besloten wel een kringgesprek te voeren met elkaar over Corona, hun gevoelens in deze situatie en de voor- en de nadelen van thuisonderwijs. Wat was het mooi om te zien hoe ze serieus in groepjes in gesprek gingen met elkaar. Verder hadden de leerlingen en ik niet het gevoel dat we als groep veel waren veranderd en is mijn conclusie ook dat we wat groepsvorming betreft absoluut niet weer helemaal opnieuw moesten beginnen. Mijn groep zit echt in de fase van Performing. Er werd hard en serieus gewerkt. Alleen en samen.
Hoe verder?
De tijd zal het leren. Beide groepen gaven aan elkaar te missen en het raar te vinden zonder de rest. Ik ben benieuwd of we na Pinksteren weer compleet zijn in de klas. Weer terug naar school met een hele klas. Ik hoop het wel. Gewoon omdat het fijner en normaler is. Daarnaast hoop ik en gun ik deze kinderen een mooi einde van hun basisschoolperiode met een musical. Waarschijnlijk wel met een middag- en een avondvoorstelling zodat we in het wijkgebouw voldoende afstand onderling kunnen houden. Helpen jullie mee duimen?
Voordat de scholen dichtgingen, zouden wij in groepjes een tijdlijn maken over de Tweede Wereldoorlog. Met wat vertraging doen we deze les toch. Hier vind je de link naar het bestand: