Werken met een rekencircuit in de klas als een pro! 1: de organisatie

rekencircuit

Hoe leuk en uitdagend is een rekencircuit wel niet voor je leerlingen! Dit is het eerste deel in een serie over het werken met rekencircuits in de klas.

Hoe uitdagend en leuk is het om vanuit je doelen activiteiten te bedenken die passen bij de lesstof die je op dit moment in je klas behandelt? Natuurlijk kun je al je lessen geven volgens de methode, maar mijn ervaring is dat bepaalde onderwerpen te weinig aan bod komen tijdens een blok en dat de leerlingen dan nog niet klaar zijn om dat ene onderdeel lekker vlot te kunnen maken tijdens een toets. Een rekenonderdeel wat nu spontaan bij mij naar boven komt is het metriek stelsel! Ervaar jij dit ook bij bepaalde doelen?
Om tegemoet te komen aan deze behoeftes probeer ik wekelijks tijd vrij te maken voor het werken in een rekencircuit.

Waarom een rekencircuit inzetten tijdens je lessen?

Ik merk met het werken met een rekencircuit dat leerlingen zelfstandiger hun werk uit gaan voeren en dat ze meer verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces (ik hou van eigenaarschap!). Voor mij als leerkracht betekent het dat ik meer tegemoet kan komen aan verschillen tussen leerlingen, ik creëer een hoge effectieve leertijd en ik maak zo tijd vrij voor kinderen die extra zorg en/of instructie nodig hebben.

Klassenmanagement

Staat jouw klassenmanagement als een huis? Ik hoop van wel, anders heb ik een aantal redenen waarom je er snel mee moet starten! Als je je klassenmanagement op orde hebt, zorg je voor duidelijke kaders voor je leerlingen en voor jezelf. Een goede organisatie voorkomt veel onrust in de klas. Wil je het werken met een rekencircuit laten slagen dan moet je een duidelijke structuur neerzetten en zorgen voor rust en orde in de klas.

Onderdelen van een rekencircuit

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de grootte van je groep, maar het liefst werk ik met 4 of 5 verschillende onderdelen bij een rekencircuit. Een van de onderdelen is bij mij altijd een opdracht op de computer, verder maak ik gebruik van spelmaterialen (bijvoorbeeld een breukenkwartet of een metriek stelsel ganzenbordspel) en ook werkbladen zet ik in tijdens het circuit.

Rooster

Als leerkracht zorg je voor een zorgvuldige planning. Je maakt een rooster zodat alle groepjes weten wanneer ze welk onderdeel mogen doen en je zorgt dat er voldoende materialen op die dag voor de leerlingen zijn.

Tips

Veel materialen die je kunt inzetten tijdens een rekencircuit heb je al in je klas, dat is fijn. Scheelt weer in de kosten! Verder vind ik het prettig om alle materialen netjes op te bergen in opbergdozen. Werkbladen en andere papieren van je rekencircuit kun je netjes in mappen opbergen, zodat je het makkelijk kunt pakken en (eventueel) kunt hergebruiken.

Op zoek naar voorbeelden van een rekencircuit? Klik hier of neem een kijkje in de winkel.

5 reacties

    1. Hoi Linda,

      Volgens mijn lesmethode duurt een les 50 minuten en ik heb een uur voor rekenen op mijn rooster staan. De eerste 10 minuten gebruik ik dus als “extra”. Soms sla ik ook wel eens een som over uit de les als ik zeker weet dat mijn leerlingen dat al onder de knie hebben. Vooral kijken naar de behoeften van jouw leerlingen dus.

      Groeten, Joanne

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.