Werken met succescriteria

succescriteria

Als leerkracht weet je wanneer een leerling een opdracht goed heeft gemaakt of de lesstof heeft begrepen.  Maar hoe zit dat bij jouw leerlingen? Hoe komt het dat de een de opdracht perfect uitvoert en de ander de helft van de onderdelen vergeet? De eisen waaraan leerlingen moeten voldoen om een leerdoel te halen noem je succescriteria.

Eigenaar zijn van je eigen leerproces

Leerdoelen en succescriteria helpen leerlingen om eigenaar te zijn over hun eigen leerproces. Met leerdoelen weten ze wat ze moeten leren, waarom ze dat moeten leren en wat ze daarmee kunnen. Met succescriteria kunnen leerlingen vaststellen wanneer ze een leerdoel behaald hebben, wat ze moeten beheersen om een leerdoel te kunnen behalen of over welke vaardigheden ze moeten beschikken voor het halen van het leerdoel. Leerlingen kunnen met behulp van succescriteria reflecteren op hun eigen werk.

succescriteria
voorbeeld uit een rekenles in Prowise Presenter gemaakt.
Er zijn vier aandachtspunten om goede leerdoelen en succescriteria op te stellen:

Wat wil je bereiken?

Een leerdoel beschrijft wat een leerling aan het eind van de les of aan het eind van het hoofdstuk of blok moet kunnen, bijvoorbeeld “DE LEERLING KAN EEN BREUK DELEN DOOR EEN HEEL GETAL”. Een leerdoel beschrijft niet hoe die leerling dat doel moet halen. Met succescriteria beschrijf je juist wel welke stappen een leerling moet zetten om het leerdoel te behalen.

Let op de formulering

Focus bij het formuleren van je leerdoel op de ik boodschap: IK KAN EEN BREUK DELEN DOOR EEN HEEL GETAL.

Gebruik het achterliggende doel

Het langetermijndoel is ik kan delen met breuken. Een leerdoel is ik kan een breuk delen door een heel getal. De andere leerdoelen zijn: heel getal delen door een breuk en een breuk delen door een breuk. Een van de succescriteria kan zijn: ik ken de deeltafels tot en met 10.

Op deze manier maak je de leerdoelen extra waardevol voor je leerlingen. Ze zien zo hun eigen groei ten opzichte van het langetermijndoel. Ze krijgen inzichtelijk welke stappen ze al gezet hebben en wat ze nog moeten doen om het doel te halen.

Kies voor verschillende soorten leerdoelen en succescriteria

Tijdens je rekenles ben je niet alleen bezig met rekenen, maar ook met werkhouding. Je verwacht dat leerlingen in stilte kunnen werken of zachtjes overleggen. Je wilt dat ze hun antwoorden op een bepaalde manier noteren in hun schrift. Wil je tussenstappen genoteerd zien, moeten ze denkpapier of een wisbordje gebruiken? Je wilt ook dat er een stuk zelfregulering bij komt kijken. Oftewel dat leerlingen aan zelfmonitoring doen.

Volgende week deel 2: succescriteria met leerlingen opstellen.

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.