Werkstuk maken

werkstuk

In de bovenbouw laat ik leerlingen elk jaar weer een werkstuk maken. Waarom ik dit doe en hoe ik dit aanpak kun je in dit blog lezen. De leerlingen in mijn groep maken nadat ze hun werkstuk hebben teruggekregen een (korte) presentatie over het onderwerp en presenteren dit in de klas. Dit is hun spreekbeurt. Ik doe dit, zodat leerlingen hun werkstuk als houvast hebben voor de opbouw van hun presentatie. 

Waarom een werkstuk?

Ik vind het belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om een onderwerp te kiezen dat hen interesseert en waar ze meer over willen weten. In groep 8 zijn we de onderwerpen konijnen en mijn lievelingssport wel voorbij. Het moet dus een serieus onderwerp zijn waar leerlingen onderzoek naar gaan doen. Daarnaast wil ik leerlingen ook leren om hun bevindingen te leren verwoorden in plaats van klakkeloos over te nemen. Door voorbeelden te laten zien van werkstukken van oud-leerlingen en onderwerpen te noemen die passen bij groep 8 help ik mijn leerlingen een goed onderwerp te kiezen. Natuurlijk zie ik ook werkstukken waarbij ik vermoed dat het eigenlijk door papa of mama is geschreven. Jammer, maar niet veel aan te doen vrees ik.

Leren plannen 

Het maken van een werkstuk is ook iets waarbij je gedwongen wordt te plannen. Als je de dag voordat het ingeleverd moet worden je nog moet beginnen, dan ben je te laat. Ik heb er daarom voor gekozen dat leerlingen op vaste momenten hoofdstukken met mij moeten delen via Google Drive. Ik ga de hoofdstukken niet helemaal lezen, maar ik bekijk ze globaal zodat ik op tijd bij kan sturen. Het dwingt de leerlingen ook om te plannen en op tijd te beginnen. 

Het hoe en het wat 

Door vooraf duidelijk te maken wat ik van ze verwacht en wat ik allemaal terug wil zien in het werkstuk help ik mijn leerlingen te kaderen. Eigenlijk is het maken van het werkstuk een grote oefening in het verwoorden en het afwerken van een afvinklijstje. Heb ik gedacht aan een inleiding, heb ik een slot, heb ik de bronnen vermeld. Als ik de werkstukken nakijk, vul ik een beoordelingsformulier in. Ik zet kruisjes in de juiste kolommen en  kan zo aan een cijfer komen. Hierdoor weten de leerlingen ook hoe ik aan hun cijfer ben gekomen en dit helpt discussies te voorkomen. 

Download hieronder de uitleg en het beoordelingsformulier

In deze download vind je het stappenplan en de onderdelen die ik terug wil zien in een werkstuk. Ook heb ik er mijn beoordelingsformulier aan toegevoegd. 

werkstuk

Geef een reactie

Sluiting webshop
50% Korting

De webshop sluit per 1 januari 2025. Tot die tijd krijgt u met de code EINDEWEBSHOP maar liefst 50% korting op al uw aankopen!