Sociale media in de klas (groep 6/7/8)

sociale-media-in-de-klas-1

Bestel nu

Let op: je ontvangt dit document alleen als downloadbaar bestand.

4,00

Sociale media in de klas (groep 6/7/8)

Praten met leerlingen en lessen geven over sociale media kan een echte eyeopener zijn voor jou en jouw leerlingen èn het is nog leuk ook! Ik gebruik de eerste vragenlijst als een manier om een gesprek over sociale media in mijn klas te starten. Als ik niet op de tijd let, praten mijn leerlingen uren over dit onderwerp en gaan ze enthousiast naar huis. Zeker in de bovenbouw weten ze al heel veel over sociale media te vertellen.

Vragenlijsten en meer 
Bij de vragenlijsten heb ik ook vragen bedacht om dieper in te gaan op sociale media en om een discussie te starten. Deze discussie kan in groepjes, maar ook klassikaal plaatsvinden.

Geldt dit ook voor andere klassen?
Als je op een grote school werkt, kun je jouw leerlingen de vragenlijsten laten invullen door andere groepen en ze dit laten verwerken in grafieken om achter de sociale media gewoonten te komen van de verschillende groepen. Is er een opbouw waar te nemen van groep 6 naar 7 en naar 8? Is groep 8 verder op het gebied van sociale media dan groep 7? Je kunt dit natuurlijk ook binnen jouw eigen klas doen en zo achter de sociale media gewoonten van jouw klas komen. Laat je leerlingen de ingevulde vragenlijsten van jongens en meisjes met elkaar vergelijken. Als jouw leerlingen heel enthousiast zijn, kunnen ze het lege format op het eind gebruiken om zelf een vragenlijst te maken.

Tips:
Nog een ander idee is om jouw leerlingen statistieken op het internet te laten zoeken omtrent sociale media en deze te vergelijken met hun eigen bevindingen n.a.v. de vragenlijsten.

Daarnaast is het misschien wel een leuk om een challenge af te spreken met de klas. Wie kan het langst zonder mobiele telefoon?

Tot slot kunnen ze ook hun eigen gewoonten gaan bestuderen. Hoe vaak per dag “zit ik op Instagram”? Hoeveel minuten heb ik vandaag YouTube gekeken? Is dit een normale dag of een uitzondering? Laat leerlingen een week lang hun sociale media activiteiten noteren en verwerken in een grafiek. Bekijk elkaars grafieken. Wat valt op? Hoe komt dit en vooral wil ik dit eigenlijk wel?

LET OP: DIT PRODUCT ONTVANG JE ALS DOWNLOAD!

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.