Spelletjes spelen om te leren (3)

Klassenmanagement

Dit is deel 3 van de serie spelletjes spelen om te leren. Ik ben ervan overtuigd dat leerlingen het best leren als ze werken op niveau, goede instructie krijgen en er voldoende momenten zijn waarop ze door middel van boeiend onderwijs betrokken worden bij de les. Daarnaast vind ik leerspelletjes een waardevolle aanvulling om mijn leerlingen enthousiast te krijgen.

Hoeveel in de pot?

Dit rekenspelletje is er eentje om af en toe eens te doen in de klas. Je vult een pot met voorwerpen en de klas mag raden hoeveel voorwerpen erin zitten. Dit raden gebeurt aan de hand van aanwijzingen. Op de foto hieronder zie je een pot met legoblokjes. Bij deze pot geef ik (gefaseerd) 3 aanwijzingen:

  1. Het is een tweecijferig getal.
  2. Het is een even getal.
  3. De som van de enen en tienen is opgeteld 17.

Gegarandeerd dat ze hard aan het denken gaan. De eerste aanwijzing geef ik aan het begin van de dag, de tweede aanwijzing als ik start met rekenen en de derde aanwijzing aan het eind van de rekenles. Leerlingen kunnen getallen noteren in hun denkschrift.

leermiddelen-w.o.-1
Geef de eend door

Hier heb je wel een rubber speelgoedeendje voor nodig. Zorg dat alle leerlingen in een kring zitten. Stel een willekeurige leerling een vraag over de oefenstof van de afgelopen tijd. Ondertussen wordt het speelgoedeendje doorgegeven. Als het rubbereendje bij de leerling is voordat hij een vraag heeft gesteld, moet deze leerling in het midden van de cirkel gaan zitten. Het speelgoedeendje wordt dan doorgegeven naar de volgende leering. Weet een leerling het antwoord niet, dan krijgen de leerlingen in het midden van de cirkel de kans de vraag te beantwoorden. Hebben ze dat goed gedaan, dan mogen ze weer in de kring komen zitten. Het is misschien wel een goed idee om eerst wat afspraken te maken over hoe je het speelgoedeendje doorgeeft. In hun enthousiasme willen leerlingen weleens hardhandig het speelgoedeendje doorgeven.

Pak de punten

Voor dit spel moet je wel een en ander voorbereiden. In powerpoint of iets dergelijks maak je allemaal vragen met een bepaalde puntwaarde. Daarnaast is het leuk (maar niet noodzakelijk) om tafeltennisballetjes te kopen en daarop de punten te schrijven. Je kunt dit ook op briefjes doen en de kinderen een briefje laten grabbelen. Verdeel je klas in 2 groepen. Groep A grabbelt een balletje en noemt het nummer. Jij zoekt in je presentatie een vraag met dat aantal nummers op en leest de vraag voor. Als groep A het antwoord weet, mogen ze het balletje met de punten hebben. Is het antwoord fout, dan mag groep B het proberen. Welke groep heeft aan het eind de meeste punten? Makkelijke vragen zijn minder punten waard dan moeilijkere vragen.

 

Wil mijn andere blogs hierover ook lezen?

Grudgeball

Spelletjes spelen om te leren (2)

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.