Winkelwagen

Geen producten in je winkelmand

Activerende werkvorm: 4 op een rij

4 op een rij

Dat herhaling belangrijk is weten we allemaal. Daar hoef ik geen blog over te schrijven. Toch schiet het er regelmatig bij in om voldoende tijd vrij te maken om lesstof te herhalen. Leerlingen beginnen zodra ze merken dat iets herhaling is al te steunen en te kreunen. “Dat kunnen we nu toch wel juf!” Met dit 4 op een rij spel herhaal je de lesstof zonder dat jouw leerlingen gaan zuchten, steunen en kreunen 😊

Voorbereiding

4 op een rij vraagt wel enige voorbereiding. Welke lesstof ga je herhalen? Kies je 1 vakgebied of meerdere vakgebieden? Maak voor jezelf een overzicht met vragen (en de daarbij horende antwoorden) die je tijdens het spel gaat stellen. Zorg ervoor dat je voor elk groepje een andere kleur sticky notes hebt. Dat maakt het spel overzichtelijker. Zorg dat je een grote kaart of meerdere grotere kaarten met vierkantjes hebt waar de leerlingen de sticky notes kunnen plakken of teken een groot vak met vierkantjes op een white board. Je ziet hoe ik het gedaan heb op de foto’s.

Materialen voor 4 op een rij:

  • Vragen (+ antwoorden)
  • 4 op een rij kaart
  • Sticky notes in verschillende kleuren
  • Pennen/viltstiften

Speluitleg:

Aan het begin van de activiteit verdeel je de leerlingen in 4 groepjes. Elk groepje krijgt een andere kleur sticky notes. Vervolgens stel je steeds vragen over de lesstof. De groepjes overleggen en beslissen wat het juiste antwoord is. Het antwoord schrijven ze op een sticky note. Van elke groep is er een “renner”. De renner van elke groep rent naar het bord om de sticky note op te plakken. Als een antwoord fout is, dan haal ik de sticky note weg. De groepjes mogen wel overleggen waar de sticky note tactisch gezien het best opgehangen kan worden, maar opgehangen is opgehangen. 

Elke keer als een groepje 4 op een rij heeft (horizontaal, verticaal of diagonaal), krijgen ze een punt. Het groepje met de meeste punten heeft gewonnen.

Activerende werkvorm

Door het spelelement, het samenwerken en tactisch denken is dit een uitgelezen opdracht om de lesstof nog eens te herhalen. Door deze activerende werkvorm zul je merken dat alle leerlingen “aan staan” en betrokken zijn. Let wel op dat je groepjes niet te groot zijn, want dit kan ervoor zorgen dat bepaalde leerlingen juist weer achterover gaan leunen. Meeliften op de kennis van een ander is trouwens geen probleem. Ook daar leer je van.

 

Laat je het me weten als je 4 op een rij gaat spelen in je klas?

Geef een antwoord

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.