Bedenk je toetsvraag!

toetsvraag

Aan het eind van het hoofdstuk over de Romeinen of over vulkanen mag je verwachten dat de leerlingen voldoende kennis hebben opgedaan om te gaan leren voor de toets en een mooi cijfer te halen. Wat precies mooi is, laat ik in het midden. De ene leerling is supertevreden met een 7 en de ander moppert om een 9-. Veel leerlingen vinden het lastig om in te schatten wat nu belangrijke lesstof is en hoe ze moeten leren. Welke toetsvraag zouden ze mogen verwachten?

Herlezen 

Veel leerlingen kiezen voor de manier van herlezen. Ze lezen de lesstof een aantal keren door en hopen dat de lesstof blijft hangen en dat ze elke toetsvraag vervolgens goed kunnen beantwoorden. Dit is bewezen geen effectieve leerstrategie. De meeste onderzoeken laten zien dat herlezen helpt voor het kunnen herinneren van een tekst, maar dat herlezen slechts een klein beetje helpt voor het verhogen van leerprestaties. Dit komt doordat de hersenen niet actief met de lesstof bezig zijn op dat moment. Ga maar na bij jezelf. Hoe vaak dwalen jouw gedachten wel niet af tijdens het lezen van de krant of een boek? Een vergeten boodschap, een mailtje dat nog beantwoord moet worden. Tijdens lezen dwalen je hersenen af. 

Kritisch kijken

Als voorbereiding op de toets willen we dat leerlingen kritisch naar de lesstof kijken Wat is de essentie van de lesstof? Welke belangrijke vragen kunnen er tijdens de toets gesteld worden? Welk antwoord is compleet genoeg om die ene toetsvraag te beantwoorden en het volle aantal punten te halen? Op deze manier ontdekken leerlingen wat ze al wel weten en waar ze nog tijd en aandacht aan moeten besteden om alle lesstof onder de knie te krijgen. Leerlingen zijn actief met de lesstof bezig en DAT is leren!

Tijdens de les

In de klas kun je jouw leerlingen al laten leren voor de toets. Hoe je dat aanpakt? Laat leerlingen een goede toetsvraag bedenken! Verdeel je klas in tweetallen en bespreek de criteria waar een goede toetsvraag aan moet voldoen:

  1. Bedenk open vragen. Vraag bij een gesloten uitleg ook naar het waarom van het antwoord.
  2. Probeer klasgenoten uit te dagen met jouw vragen. Jij weet het antwoord al, maar zij misschien nog niet!
  3. Wees creatief en zorg dat het antwoord niet letterlijk in het lesboek te vinden is. 
  4. Bedenk makkelijkere en moeilijkere vragen. 

Leerlingen bedenken zo een aantal toetsvragen met daarbij antwoorden en wisselen dit op jouw teken uit met een ander groepje. Ze maken elkaars vragen en kunnen met de antwoorden ook controleren of ze het juiste antwoord hadden op de vraag. 

Thuis

Als jouw leerlingen gewend zijn om op school na te denken over een goede toetsvraag, zullen ze thuis zichzelf ook op deze manier gaan overhoren. Voor leerlingen die dit nog heel lastig vinden, kun je ook oefentoetsen in de classroom zetten. Ik gebruik hiervoor zelf Google formulieren. Dit maak je 1 keer en met het nakijkmodel wordt het automatisch voor je nagekeken en krijgt de leerling feedback in zijn mailbox. 

Geef een reactie

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.